Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, December 31, 2010

Ikan goreng limau kasturi.


Eeermm.....banyak gambar-gambar masakan yang masih ada dalam kamera digital aku....masak rajin ambil gambar pun rajin tapi bab nak meletak WATERMARK kat gambar-gambar tu yang buat aku malas sekali.....time mood tengah ada ni meh aku letakkan gambar ikan selar aku ni dulu.




Menu ni secara tak tersengaja terlintas kat kepala aku petang semalam......tetiba je nak wat menu yang seringkas ini....yang penting sedap di makan bersama nasi putih yang panas-panas!!

Ikan goreng limau kasturi.

Bahan-bahannya:

2 ekor ikan selar (apa-apa ikan pun boleh ikut tekak masing2)
6 biji cili api (nak lagi pedas boleh tambah lagi)
1 labu bawang besar (di hiris bulat)
Kicap manis/masin
2 biji limau kasturi (boleh di tambah ikut citarasa)

Cara-caranya:

1. Ikan di gaul dengan kunyit dan garam dan di goreng mengunakan minyak yang sedikit...jangan goreng terlalu garing.....sudah masak angkat dan ketepikan.
2. Bawang besar di hiris bulat,cili api dipotong kecil-kecil gunakan minyak yang sedikit juga untuk mengoreng kedua-dua bahan ini secara serentak....agak-agak dah layu bawang tu padamkan api.
3. Taburkan bawang dan cilipadi yang telah di goreng tadi ke atas ikan.
4. Perahkan jus limau kasturi ke atas ikan dan curahkan kicap mengikut citarasa sendiri.
5.Sesuaikan rasa ikut lidah dan tekak masing2 dah siap bolehlah di hidang kan bersama nasi panas.

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails