Wajah-wajah kesayanganku.......

Friday, September 19, 2014

Seronoknya jadi kanak kanak Ribena....

Assalamualaikum...


........seperti mereka mereka Ini Yg tak perlu memikirkan apa2 masalah macam orang dewasa.



Setiap hari Sentiasa happy sentiasa enjoy.
Setiap hari bermain , belajar , makan2 , jalan2.
Tak seperti orang dewasa yang berdiri di hadapan tu .
Memerah otak berfikir apa Nak di buat  dengan semak belukar Kat depan tu.
Apa2 projek pun semak tu perlu di terang kan.
Perlu di gunakan tulang Ompek kerat Memerah keringat di bawah terik mentari.


Penat duk tepi kolam Kita merayau lak dalam kobun pisang atuk.
Apa kisah mummy dengan ibu tak do Kat sini.
Tak de orang nak marah tak de orang nak kata " Jangan"
Janji mak long ada tolong ambik gambar nanti kasi tunjuk sama ibu.
Siaplahhh korang berdua. !!!


Nampak lak  buah rambai yang dah Masak ranum.
Suruh abang mey tolong kaitkan.
Janji Dapat makan buah rambai walaupun anak mata melilau cari sisa2 buah manggis di penghujung ranting pokoknya.


Sambil makan rambai duk borak2 .
Cerita Hal kanak2 bukan Hal orang tuo tuo.
Kelibat atuk dah tak nampak dah.
Apa mereka peduli janji buah rambai dah ada depan mata.


Seronok kan bila tengok adik beradik sepupu  berkumpul  macam ni.
Lepak lepak bawah pokok manggis .
Seronok menjadi mereka terasa nak kembali ke USIA seperti Ini semula.
Sentiasa je riang ria.


Dah kenyang naik ke laman umah wan.
Berebut basikal pulak.
Tapi gaduh budak2 sekejap je tak sampai setengah jam dah member balik.
Ini Ompek orang Dari tujuh orang cucu abah dan mak.
Kalau semua berkumpul lagilah hiruk pikuk kampung tu.
Ayam pun leh Koma  sakit jantung di kojar dilolah kek dyorang ni.


Asyraf berbaju Merah kata " abang kayuh basikal ni , iman duk lah Kat belakang nanti abang bawak iman merempit "
Jawab si iman berbaju kuning " okeyyyy..."
Asyraf berleter lagi " ha duk diam2 jatuh kang..abang nak kayuh laju ni"
Iman jawab " yo lah iman duk dendiamlah niiiiii..."

Mereka semua ni adalah pelapis dan PENYAMBUNG warisan generasi hari Ini.


Thursday, September 18, 2014

Aktiviti cucu atuk.

OAsalamualaikum .....



Aktiviti anak bujang aku petang ahad 14 September.
Lepas kenyang makan ayam kampung masak lomak cili api tengah hari tu Meh kita keluarkan Balik segala tok nenek kalori yg dh masuk dalam badan tu.
Akuarium ni pak cu a.k.a adik ipar aku bawak dari rumahnya sebab tak di gunakan.
Daripada tersadai jadi tukun dia bawak Balik umah mak aku kununnya nak bela ikan dalam tu.
Mak aku nak letak ikan puyu banyak2 dia dah order ikan tu kat penjual ikan kat pasar klawang .



Lepas angkat akuarium mereka berdua turun lak ke kolam abah aku ni.
Seronok sangat anak aku dapat gali sendiri kolam atuknya.
Hari2 memekak kat telinga aku nak Balik kampung tolong atuk.
Nahhh tolong lah sangat...gali kolam tu sampai siap.
Keja aku duk atas batang kelapa jadi mandur dia lak.
Mula mula tu dia gali kat tepi tebing tu je.
Sekali aku saund " apa barang gali kat topi tak macam anak jantan lahhh "


Seumur hidup tak pernah jejak lumpur .
Sekali dapat pijak teruja betul dia.
Dalam suka2 tu rasa geli geleman Pulak.
Ada ke nak di bawaknya selipar masuk dalam selut tu....kok tinggal terus selipar dalam tu kang.


Okey dah berani dah ...tu pun bila tengok pak cunya selamba jeee masuk dalam tu.



Bertungkus lumus dyorang berdua tu menyiapkan kan kolam abah aku.
Di sebabkan kawasan ni dulu tanah sawah jadi memang berair je bahagian bawahnya.
Gali kejap je air dah banyak dah.
Sekurang2 nya usaha abah aku ni buatkan tempat ni meriah semula.
Kalau tak kerana kolam kecil ni tak ada sapa yg nak turun ke bawah ni ....selama2 nya lah semak belukar tanah sawah mak aku tu.
Bila dah ada ayam ada lak kolam ikan main main semua tertumpu kat sini.
Time ni barulah aku sedar besar rupanya tanah mak aku..haha..


Kecil je kolam ni ....Abah nak masukkan ikan talapia dalam tu nanti.
Lum siap sepenuhnya masih perlu di gali hingga dalam.
Kat tengah tu adik aku shilla nak buat pulau jadi tanah tu saja di tinggalkan sedikit.


Disebabkan aku post gambar anak aku gali kolam dalam Facebook terus aku dapat penyakit petang tu.
Penyakitnya kono jomput kanak kanak rebena dua orang ni.
Leh Pulak dia terbaca post aku petang tu terus telefon menjerit2 Mintak aku ambik dyorang kat puncak jalil tu.
Mula2 tak sanggup aku nak ngambiknya pasal hari dah petang sangat.
Tapi ingatkan dyorang ni kesian Pulak dah lah umah mencecah awan ada kampung susah nak Balik mak ayah bekerja.
Sudahnya aku nekad je drive dari kg ulu klawang tu pukul 6.30 petang sampai umah ann kat seri kembangan tu pukul 7.45 malam.
Di sebabkan mata aku ni problemnya silau Kenalah hangkut adik aku yah dengan shilla sekali.
Kalau apa2 kang ado backup driver.
Aku  pesan awal2 suruh dyorang siap aku tak leh lepak lama2 dah lah hari dah malam.
Singgah sekejap solat je pukul 8.15 gerak balik Dari puncak jalil tu terus ke umah mak aku .
Sampai dalam 9.30 malam  ke jelebu.

Satu kejayaan terbesar bagi dua orang anak buah aku ni dania dan asyraf kerana berjaya menghasut mak long jemput dyorang malam2 buta bawak lari ke kampung.
Tersenyum bersimpul simpul lah pulak Omak ea kannnnn.....


Tuesday, September 16, 2014

Ayam kampung masak lomak cili api.

Asalamualaikum....

Hari  ahad  14 September 2014  Di halaman ayahanda bonda kampung ulu klawang,Jelebu.
Disebabkan hari Selasa cuti hari Malaysia aku ambik sekali cuti hari Isnin.
Maknanya aku habiskan cuti aku dari petang Sabtu sampailah Selasa di rumah mak abah .
Kebetulan lak cuti sekolah jadi lama lah sikit anak2 aku dapat merasa suasana kampung.



Ini kolam yang abah aku gali sendiri.
Lum siap lagi disebabkan kolam nilah anak bujang aku sibuk nak cuti lama kat kampung.
Kononnya nak tolong atuk gali kolam.



Abah aku ada bela ayam kampung kat bahagian bawah rumah berhampiran tanah sawah mak aku .
Kiranya kat sebelah bawah ni tempat abah aku melakukan hobinya membela ayam dan membela ikan.
Tempat ni cantik terutama selepas hujan nampak suasananya sejuk dan nyaman.
Banyak angin lak tu yelah  tanah sawah dulu tempat ni.
Hari ahad abah ajak anak bujang aku menangkap ayam nak di buat gulai.



Abah tak biarkan ayam nya lepas bebas.
Kawasan reban di pagar dengan jaring hitam maknanya ayam2 tu hanya bermain dalam kawasan tu je.
Kalau di biarkan lepas alamatnya jadi santapan binatang lain le kat bawah tu.
Nak tangkap ayam ni pun senang tak payah nak berlari keliling kampung tangkap dalam reban je.
Lagi pun ada antara rakyat jelata dalam umah tu tak lalu nak makan ayam kampung yg lepas bebas keliling kampung tu.
Macam2 jenis tekak ada dalam umah mak abah aku tu..huhh !!


Dah dapat dua ekor tak sampai pun setengah jam.
Pak cu nya dah siap2 tunggu kat luar takut ayam yang di pegang anak aku ni terlepas je nanti.


Happy betul budak senawang tu dapat tangkap ayam dengan atuknya.
Tapi pegang ayam macam ngeri je aku tengok.
Tengok pak cu tu steady jeeee siap main2 dgn ayam tu lagi.


Sampai bab nak sembelih ayam pak cu gak kono pogang.
Si bujang aku tu tengok je takut ayam terlepas katanya..sib baik alasan tu logik.
Kang kok terlopeh dengan aku sekali gi mengejar ayam tu satu kampung.




Cara di kampung ayam di tangkap dan di sembelih sendiri.
Lepas tu di celup dgn air panas kasi lembut bulu2 nya kemudian di cabut sampai togel.
Ayam di layurkan atau salai sekejap atas api kasi hilang bulu2 halusnya.
Dua ekor ayam tu dah siap diproses cuma tinggal di potong kecik2 dan dibersihkan dengan garam dan asam limau bagi hilang bau hanyirnya.
Kerjanya memang leceh tapi bila makan terasa kepuasannya dapat makan daging ayam yang masih segar dari ladang.



Dah siap di bersihkan masukkan dalam kuali dan gaul dengan cili api ,kunyit hidup dan garam yang telah di tumbuk serta serai.
Kecutkan ayam tu hingga air ayam kering sebelum di curahkan santan sebagai kuahnya.
Masak nya seperti gulai ayam biasa tu.
Kacau selalu jangan sampai taik minyak nanti gulai tak cantik.
Hari tu ayam ni dicampur dengan nangka muda yg dah siap di rebus hingga empuk.


Siap sudah gulai ayam kampung di campur dengan nangka muda.
Buat pedas2 barulah terangkat angkat.


Menu lunch kami kat kampung hari tu ayam kampung masak lomak cili api, ulam kacang panjang,pucuk ubi dan sambal belacan.
Semuanya lauk2 kampung ....bahan2 nya semua hasil sendiri sekeliling umah.
Kiranya kami makan menu sihat tanpa ada ubat dan racun perosak hari ahad tu.
Pepatah Melayu mengatakan berbudi pada tanah dapatlah merasa hasilnya.
Kalau berbudi dengan orang ni ujung2 ko dapat sakit hati terutama berbudi pada orang yg tak mengonang budi...betul2 buat sakit hati.

Thursday, September 11, 2014

Orkid.

,Assalamualaikum....

Aku dah lama merajuk dengan orkid.
Sejak orkid2 Yg aku beli tak reti2 nak berbunga Dulu tu semuanya aku hantar lik kampung.
Tapi dalam tangan mak aku elok lak berbunganya.
Sakit le pulak hati kiter ni...!!!


Hari tu masa MAHA Kat paroi aku terbeli orkid dendro ni.
Akak Yg jual tu kata dendro paling senang jaga dan kerap berbunga ia perlu 50 - 50 cahaya je.
Ok beli lah satu tapi memang betul tak banyak karenahnya.
Sejak aku beli hari tu sampai hari ni dah 3 kali ia berbunga tu tak letak baja tu cuma siram kan air je.
Lepas tengok aku serasi dengan dendro mini aku beli lagi satu pasu Kat pasar minggu kuala klawang.
Tak perasan pulak kalernya Lebih kurang sama je dengan Yg aku beli Kat MAHA Dulu.
Redho jelah lenkali pilih kalernya betul2.



Dua  orkid ni aku ambik Dari kampung di rumah mak mertua.
Ni jenis Yg bunganya Kaler kuning kecik2 tu .....golden shower  namanya.
Aku tengok  orkid dia ni tak berjaga langsung.
Sian lak aku tengok Nya sampai jadi ghuper itu.
Serabai sungguh !!


Ni satu lagi Dari umah mertua jugak sampai dah terselit selit anaknya celah2 akar Yg serabut tu.
Orkid ni sebenarnya dah cacat pasal dah terkeluar Dari pasu asalnya.
Tengok pun kelakar macam pasu duk atas orkid bukannya orkid duk dalam pasu tu.
Aku bawak balik 3  orkid Kat atas tu aku bela dia aku tukar kan pasunya.



Aku beli kan pasu orkid Yg baru aku masuk kan arang dengan serpihan Batu bata.
Selepas di tukar pasu adalah rupa bunga pokok2 ni .
Sekarang Tunggu nak ber bunga je balik orkid ni.
Sejak aku bawak balik ari tu adalah 2 kali golden shower ni berbunga sebelum aku tukar pasunya.



Ni orkid cacat Yg kelakar tu aku  letak dalam pasu plastic Kecik ni je.
Aku rasa orkid ni ada potensi panjang umur dalam tangan aku.
Dah nampak beberapa anaknya keluar Dari celah2 dahan induk tu.
Eeee...tak sabar aku nak tengok dia berbunga .... Kaler apalah Yg keluar nanti tu.



Ni jelah koleksi orkid Yg aku ada buat masa ni.
Dua pasu dendro Yg aku beli tu rajin bebenor lak berbunga walaupun kocik je bunganya.
Sekurang2 Nya hidup balik semangat aku nak bela orkid macam mula2 Dulu.
Hari tu ada ternampak dalam facebook ada Yg  jual online orkid dendro ni 5 pasu ompekploh hinggit je termasuk pos dah berbunga pokok2 Nya.
Ada hati gak nak membeli tapi bila mengenangkan apa yang jadi Kat rak kayu aku tu buat aku seriau nak beli orkid secara pos ni.
Alang kan kayu leh bersepai inikan pulak pokok orkid.
Lunyai orkid2 tu di baling2 Kat budak2 pos tu .
Sampai Kat tangan aku nanti tinggal pasu orkid dengan sabut kelapa je .

Monday, September 8, 2014

Roti tisu.

Assalammualaikum....


Hari tu aku temankan en suami aku tu pergi breakfast Kat satu kedai mamak Kat senawang Ni.
Dah beberapa minggu gak lah bukannya baru baru ni.
Waktu nak order roti canai tu aku ternampak dalam menu tu ada roti tisu.
Pernah dengar sebelum ni tapi aku tak pernah tengok rupa roti tisu ni.
Pueh aku bayangkan gi bagaimana rupanya roti tisu ituhhh.
Sekali ko datangnya rupa giniiiiii.....


Masa mamak tu letak Kat depan aku....aku tenuuuung je roti tu.
Aku fikir Camano mamak tu leh buat  macam ni.
Memang macam tisu Yg di Tarik tapi Yg buat aku tak perkenan tu dia pakai pinggan Yg kocik bona !
Nampak tak berjela atas meja tu.
Aku makan sebelah atas tu je tak tertolan Yg berjela jela Kat meja tu.
Rasanya...ermmmmm bagi aku Yg tak suka makanan manis ni memang tak serasi le dgn tekak aku ni.
Dia ada tabur gula pasir dan terasa bebeno manisnya walaupun di cicah dgn kuah kari tu.
Rasanya Ini kali jelah aku order roti tisu ni sedap lagi roti canai kosong tu.


Aku ada ternampak dalam satu blog tu dia makan roti tisu dgn kawan2 Nya Kat kedai mamak jugak.
Tapi roti tisunya lagilah hebat .....spoloh kali kalah roti tisu Yg aku makan tu.
Tinggi menjulang ko dah boleh jolok lampu Kat syiling kedai tu dah.


                          *kredit buat tuan blog ni mawardiyunus.com*

Haaaaa....ko mampu buat roti tisu ghuper giniiiii ???
Kalau Dapat Kat aku jenuh nak mengabihnya sorang2.
Tu pasal le tuan punya gambar tu ajak kengkawannya makan roti tu secara berjemaah.
Itu namanya roti tisu gunung Everest .






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!