Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, October 24, 2014

Aktiviti cuti Deepavali & selamat menyambut tahun baru 1436H.

Assalamualaikum...



Ini kejadian cuti Deepavali semalam.
Lepas sarapan,kemas umah, sapu sapu aku pun ke belakang menziarahi baby2 aku kat belakang dapur tu.


Mula mula gunting rambut si serai ni dan buang daun kunyit yg dah kering2 tu.
Dah lama tak berbela tengok pun naik rimas.
Daun kunyit ni dulu besar2 lebar2 daunnya sekarang banyak yg dah kering.
Mak aku kata daun kunyit yg dah kering tu leh buat air mandi baby yg sakit kuning tu.
Banyak gak yg aku buang semalam kalau ada yg Mintak leh gak di sedekahkan.



Pastu alihkan anak pokok ketumbar jawa ni.
Yang ni dah lama beli  masa MAHA kat Paroi awal tahun ari tu.
Baru sekarang nak alih dalam pasu teruknya tuan baru si ketumbar ni kan?
Belakang dia tu  daun kesum aku tanam dalam pasu tak berlubang tapi bila ujan air tu bertakung pastu ada lak jentik2 dalam tu.
Ni kalau jumpa kat KKM meriah dyorang mendenda aku ni.
Sooo aku cabut pokok kesum tu dan buang tanah dalam pasu aku letak je dalam bekas tu camtu.


Haa yg tu kesum aku yg tanam dalam pasu yg berlubang.
Elok je suburkan tapi kalau sehari je tak kena air semua kecut.
Sakit mata aku tengok. 
Cuti Raya puasa ari tu kering kesum aku tu tak bersiram nyaris mati .
Aku bela Balik elok suburnya.
Yang ni gerenti tak do jentik2 berenang2 pasal tak ada air bertakung tapi siap lah kalau tak bersiram gerenti kering kontang.


Pokok kari dan pandan.
Pandan tu lum merimbun lagi daunnya.
Pokok kari makin meninggi walaupun jarang2 guna daunnya.


Pokok limau purut ni ada gaya jadi model purut.
Meliuk2 lak dahan ea tapi buah nan adoooo.

Okey lah setakat ni dulu citer tanaman Dapur aku ni.
Waktu korang baca entri ni aku dalam perjalanan mendaki bukit Cameron.
Cuti tahun baru 1436H mendaki bukit nak rasa cuaca sejuk kat sana.
Itupun kok sejuk lagi cam Spoloh tahun yg aku pergi dulu..huhu..

Kepada yang setia mengunjungi RKTS ni aku ucapkan selamat tahun baru maal Hijrah.
Semoga tahun yg pergi ni adalah tahun terbaik buat amalan kita dan tahun baru yg datang pula akan jadi tahun yang lebih terbaik nanti.
Jangan lupa baca doa akhir dan awal tahun selepas asar dan maghrib nanti ya.

Wasalam....





Tuesday, October 21, 2014

Laksa...aku bukan peminatnya.

Asalamualaikum ...


Aku yakin sangat2 ramai orang suka makan laksa.
Apa je jenis laksa atau mengikut pelbagai tema negeri pasti ada peminatnya.
Rata2 di sekeliling aku semua minat dengan laksa .
Termasuk le adik beradik dan hubby aku sendiri.

Seriesly aku bukan peminat laksa.
Laksa berkuah putih atau keruh dan mee nya gemuk2 kaler putih tak kena langsung dengan anak tekak aku.
Pernah sekali aku cuba makan selepas tengok kawan2 beria2 memakannya depan aku.
Baru sekali suap terkeluar Balik laksa tu.
Cam semacam je laksa yg rasa ikan masam2 tu.
Aku dah rasa nak muntah dah nasib baik makan dalam pantry kat ofis.
Kalau kat meja kedai makan termuntah aku atas meja tu agaknya.
Itu lah sekali aku makan lepas tu tak berani makan lagi dah.
Mak mertua aku buat laksa pun aku tak makan.
Akak ipar buat pun aku tak makan, dyorang pun dah paham yg aku tak minat dgn laksa ni.


Sampailah hari raya haji hari tu adik aku AZIRAH beria ia nak buat laksa untuk juadah hari raya.
Dia Mintak aku makan mana tau berubah lak perangai anak tekak aku kalau dia yg buat.
Seperiuk bosar kuah laksa dia siapkan.
Semua rakyat jelata dalam umah mak aku tu berebut rebut memakannya kecuali aku.



Ni mangkuk aku...saja cari cili yg ada biji biar terasa pedasnya nanti walaupun aku tahu bahaya makan bijik cili ni.
Nak isi bahan2 dalam ni pun siap di pantau kat adik2 aku ...jgn ada yg tercicir katanya mesti cukup bahannya.
Pastu semua duk depan aku tengok cam mana reaksi muka aku makan laksa tu.
Aku makan slow2 ala ala gadis Melayu terakhir gitu....auwww !!!
Pastu aku kunyah2 sikit, hirup kuah sikit sambil kelip2 mata.
Penonton kat depan aku tu pun kelip2 mata tengok aku.

Pastu serentak tanya.." Okey tak long?? "

Huh okey lahhh dah ko yg masak adalah rasa laksanya .
Tang telan tu aku telan je perlahan2 kang kok terkeluar Balik kocik lak hati adik den.
Tapi aku makan pun very the slow sangat .
Aku kata setakat boleh makan je lah tapi korang takkan dapat ubah tekak aku ni untuk kata " best in the world " kat laksa.

Ehhh ...tapikan ada satu laksa yg aku suka sangat makan.
Laksa Johor coz dia guna spaghethi dan kuahnya kaler merah cam kuah kacang .
Mungkin dia berbeza dari laksa2 yg lain tu yg aku suka sangat tu.
Kalau letak semangkuk bosar depan aku pun aku leh habiskan.

Kira okey le tu kannn....laksa le jugakkkk...hihihi...
Ada sapa2 nak belanja aku makan laksa Johor ???




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails