Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Sunday, June 17, 2012

Pengalaman pertama naik bas ekpress ke Arau.

Salam sejahteraa..!!
Ahad
27 Rejab 1433H

Kepada yg tak pernah ado pengalaman naik bas awam ke utara meh sini aku sharekan pengalaman aku tu kek korang semuo yoooo !!

Hari pergi ke Arau kami bertolak dari terminal 1 bas seremban pukul spuloh stongah  pagi.
Perjalanan yg cukup jauh melintasi ompek buah negeri buat aku cari alternatif lain untuk naik bas aje ke Arau.
Tak dan leee aku nak memandu sesorang bawak kereta ke utara tu .... mau jem urat koting den ni tokan minyak dgn clash!!

Anak bujang aku ni seronok le dapat naik bas jalan jauh2...maklumlah tak pernah naik bas ekpress jalan jauh2 kan!!
Kalau  setakat nak merasa pengalaman baru macam aku ni yg suka sgt  cari pengalaman bolehlah mencuba-cuba naik dan duduk dalam bas lelama macam ni.
Tapi kalau selalu sangat nak wat camni leh gak kalau terdesak.... tak terdesak elok leee drive sendiri.
Lebih selesa untuk berhenti sesuka hati , makan dan solat.

Pukul sepuluh pagi bertolak dari seremban dannnnn pukul 7.30 petang lak kami sampai ke stesen bas Arau.
Kirolah sendiri brapo jam den duduk ateh bas tu !!

Sepanjang perjalanan mata akan di jamu dengan pemandangan sawah padi yg menghijau...cantekkkk!

Ada jugak bagus dan tak bagusnya.
Bagusnya kita rileks jelahkan tak payah penat2 drive jauh2....leh tido2.....leh makan2.
Yang tak bagusnya ko kono tahanlah koncing tu sampai bas berenti kat stesen lain untuk ambik penumpan lain.
Itupun kalau dapat drebar yg sporting nak le dia berenti bagi kito gi koncing tapi kok  dapek lak drebar yg kerek semacam tu ko tadah telingo jolah kok dio memokak kono beronti lagi.
Tapi tak leh salahkan dyorang gak kan pasal dyorang pun mengejar masa nak sampai tepat masa kat destinasi seterusnya tu...... banyak kali kono berenti kat setiap negeri ni kak !!

Sib baik leeeee mak dan abah aku tak selalu terkucir nak kencing sepanjang perjalanan tu.
Paham2 jelah kan bila  bawa warga emas ni tapi mak abah aku steady je dalam bas tu.
Yang tak stedaynya anak jantan aku tu asyik nak koncinggggg jo pulak.
Lenkali nak pakaikan dia pampes lah pulak.

Anak aku ni macam ada poket doremon aku tengok dah macam2 makanan kuar dari beg spider dia tu.

Satu lagi  berenti makan cuma sekali je itupun cuma 30 minit je tak lebih tak kurang.....perjalanan pergi dan balik aku sama je masa yg di beri untuk berenti makan.
Kok kau sompek makan nasi ko kunyah ala kadar je nasi tu janji konyang sampai ke tompek yg di tuju tu..... tak de masa nak makan cam pengantin yea puan-puan sekelian .
Ha satu laie yg tak bestnya tak leh sesuka hatilah nak berenti sana sini untuk solat !!
Qada jelah sembahyang tu...... tang ni aku rasa drive sendiri lebih bagus senang kita nak berenti sembahyang.

Patut leeeee adik aku si shilla tu bila lik kg siang2 dah suruh kitorang siapkan nasi pasal dia lapar sari suntuk duk dalam bas tak makan nasi.

Tengokkkk....anjung seri tetap aku bawa takut boring lama benau duk dlm bas tu.

Sepanjang perjalanan pergi ke arau dan balik ke seremban bas berhenti beberapa kali di setiap terminal di setiap negeri2 yg di lalui tapi berhenti sekejap2 ajelah.
Kang lamo2 berenti lambek lak sampaikan .

Aku pergi ke Arau bertolak spuluh setengah pagi dari somban sampai ke Arau orang tengah azan kat masjid.
Aku balik ke somban lak bertolak sembilan pagi dari Arau sampai ke somban pun orang tongah azan kat masjid.
Nak tergeliat urat pinggang den duduk berjam2 dalam bas tu.
Sib baik jugak leeeee ambik bas SUPER VIP leh le di adjust2 kan kusi tu....seleso gak nak tido.
Kalau naik bas yg biasa tu mau agaknya aku berjalan togak jo macam robortcup turun dari bas tu.

Yang den  goram tu pada hari balik ke somban.... bilo sampai kat somban bas tak turunkan kami kat terminal 1 tapi kat tepi jalan dopan  petronas sebelah terminal 1 tu.
Pasal bas tu nak cepat ke Melaka pulak.

Bayangkanlah macam mana aku terpaksa bawak mak dan abah dengan anak aku lagi dengan heret begnya lagi berjalan di kawasan jalan yg sibuk dgn bas bas yg nak keluar masuk.
Sib baik bawak anak yg dah bosar..... yg dah cordik...... yang dah tahu nak buat apa dalam keadaan macam tu.
Aku terpaksa jalan kaki menuju ke kawasan teksi yg ada kat terminal 1 tu untuk tunggu adik aku datang jemput kami semua.

Alhamdulillah yang pentingnya kami berlima selamat dalam perjalanan pergi dan balik..:)

InsyaALLAH 3 tahun dari sekarang kalau di panjangkan umur dan dimurahkan rezeki  aku akan ke Arau sekali lagi untuk lihat Shilla naik pentas ambil scroll degreenya pulak.
Time tu nanti aku kono lah pikir  ompekpuluhompek kali samada nak naik bas jugak ke atau aku konvoi je ramai2 naik keta dengan adik2 aku yg lain.

Okey sekian dulu untuk hari ni next entry kita citer pasal makan2 kat kuala perelih noooo...:)

SALAM UKHWAH:

sekadar satu coretan said...

Sesakali naik bas seronok jugakkan..terutama anak2 la kann..

Unknown said...

Bab koncing tu payah gak dibuek eh. Mau jadi batu karang lak nanti. Kihkihkih. Lagi satu bab solat. Zohor boleh gak jamak ngan asar tapi kalau sampai maghrib nak campur dgn doduo tu, bolun ado mazhab lagi yg bolehkan buek camtu, kan. Akak pun kono pikir gak ompek puluh ompek kali ni. Hihihi.

SITI NOARIZAH ARIS said...

KAK AIDAH...Tulah pasalnya kak kenapa sy kata nak pikir byk kali nak naik bas awam jalan jauh2 mcm ni...bab solat tulah yg kita kono pikir byk kali.

AIN...ya anak2 memang suka tapi kita ni suka dalam terpaksa..huhu..

Kakzakie Purvit said...

Masa balik nak heret beg yg masalah ye ct. Kakak sejak bekerja tak pernah lagi naik bas. Teringin juga bawa anak-anak utk jadikan pengalaman macam ct buat ni...

nabilah_2908 said...

cengil lak driver bus tu kan..

tak pernh lak merasa naik bas xprs jalan jauh2...kalau naik bas ikut rombongan tu pernah la... ;)

Unknown said...

Salam. Nak tanya. Berapa ye tambang dr seremban ke arau?