Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, November 16, 2012

Kita cuma merancang......Al-Fatihah :(

Assalammualaikum.....

Senja sabtu tanggal 10 November 2012 yg lalu selepas waktu maghrib aku kehilangan seorang lagi bapa saudara yang aku panggil pak ngah.
Beliau adalah abang sulung sebapa seibu kepada mak aku.
Dia dah banyak kali keluar masuk hospital kerana masalah jantung tiba masanya dia pergi jua meninggalkan semua yang ada di dunia ini.



Arwah sekeluarga bermastautin di kuala pilah sedangkan kami berada di jelebu.
Jarak perjalanan melewatkan kami untuk sampai secepat yg boleh.
Sewaktu sampai jenazah sedang di sembahyangkan.
Terkilan jugak rasa di hati tak sempat lihat wajah arwah apalagilah mak aku yg merupakan adik bongsu arwah pastilah dia rasa sedih tak sempat lihat wajah abangnya buat kali terakhir.
Ramai juga sedara mara dari jelebu yang tak sempat melihat arwah.
Tetapi wajib  kita yg hidup ini menyegerakan urusan pengebumian seberapa cepat yg boleh agar jenazah dikebumikan dengan segera.



Kami menghantar jenazah hingga ke kubur dengan harapan masih ada lagi peluang untuk menatap wajahnya buat kali terakhir.....




Aku memapah mak memijak tanah-tanah kubur yang membusut di tebing liang lahad.
Berdiri mengadap liang lahat dan meminta lelaki2 yang berada di situ memberi ruang untuk mak melihat wajah arwah sewaktu kain kapan di buka.
Syukur ada jugak rezeki aku dan mak bila kami dapat melihat pipi kiri ,hidung dan mulutnya buat kali terakhir.
Itulah renungan terakhir dari seorang adik buat abangnya.





Arwah cuma ada seorang anak lelaki tunggal tetapi dia di bantu oleh adik aku PIE dan cucu arwah ketika memasukkan arwah ke tempat beradu buat selamanya.





ALLAH aje yg tahu betapa sebaknya hati mak yang hanya tinggal 3 minggu saja lagi nak melangsungkan kenduri menyambut menantu.
Abang kesayangan yg sangat2 di hormatinya yang di harapkan akan hadir telah pergi dulu mengadap ilahi.
Kita hanya mampu merancang segala ketentuan adalah kerja ALLAH swt..:(




Al-fatihah semoga rohnya di cucuri rahmat, diterima semua amalan wajib dan sunatnya , di tempatkan di kalangan orang-orang soleh yg beriman, di luas dan di terangkan kuburnya ,di ampunkan segala dosanya dan termakbul doa mak aku untuk bertemu arwah abangnya di SANA nanti...... Amin Ya Rabbalalamin.




Kenangan beraya bersamanya setiap tahun hanya tinggal kenangan.... setiap pesanan dan nasihatnya tersimpan di hati.......Seorang demi seorang meninggalkan kami yang muda ini.

Al fatihah buat semuanya......


SALAM UKHWAH

4 comments:

Hazana Ariana said...

Al fatihah Dan salam takziah..Allah lebih menyayanginya..

azieazah said...

Begitulah hukum alam. Yang segar akan layu, yang hidup akan mati...

Semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang yang redhaiNYA.

ツ Bieaz ツ said...

inalillah..moga rohnya ditempatkan org2 beriman amin~~


AL-FATIHAH.


-tabahkan hati-

Acik Erna said...

AlFatihah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails