Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Monday, May 6, 2013

Kuih sago bronok ~ kuih pilihanraya.

Assalammualaikum....!!

Salam satu malaysia.
Tahniah BN ...semua orang dah tahu keputusan PRU 13.
Orang melayu jangan leka sangat dengan keselesaan kita hari ni ..INGAT pada yang tak keluar mengundi semalam undian anda di perlukan untuk 5 tahun yg akan datang.
Paling penting semua parti dah berusaha dan berikhtiar...menang kalah adat bertandingkan.
Tak yah nak kecoh-kecoh manusia ni selagi hidup tetap tak puas hati.
Sama jugaklah macam kuih yang aku buat semalam ni.



Kebetulan aku terbeli sago kaler ijo walaupun sebelum ni aku suka buat kaler merah je, sampaikan adik2 aku kata kenapa tak beli yang kaler biru baru ngam dengan pilihan raya ni.
 
Kuih sago bronok  ataupun sago mata ikan ni permintaan dari abah aku.
Dia mintak aku siapkan kuih ni tapi idok le 2 kaler aku je ngada-ngada nak buat 2 kaler.
Aku tak puas hati pasal kuih ni lembik dari yang sebelum ni mungkin jugak terlebih kacau kat dalam periuk tu atau sago terlalu kembang.
Abah aku panggil adik aku shilla yang kat arau tu balik sekali.
Maka berkumpullah kami adik beradik yang dari perlis sampai ke johor kat umah mak semalam.
Sib baik takdo yg tinggal kat sabah serawak tu , kalu tidak kena gak balik semenanjung naik belon.
Lepas balik mengundi abah masakkan anak menantunya nasi tomato, dalca dan ayam berempah.
 
 
Kuih yang dah selamat di bedakkan dengan kelapa parut,
 
 
Kuih sago ni dari dulu sampai sekarang aku aku masih lagi mengunakan resepi CHEF HANIELIZA yang femes di amos tu.
Aku tak puas hati kali ni pasal kuih ni lembik dari yang aku buat sebelum ni mungkin jugak terlalu lama dalam periuk dan sago terlalu kembang.
Resepi ni tak salah tapi teknik aku yg salah walaupun dah banyak kali aku buat  sebelum ni.
Aku jarang buat kuih ni pasal aku tak berapa suka dengan kuih yg manis2 , tapi bila  ada permintaan aku buatkan lee....
Walaupun begitu kuih2 ni dah selamat pun masuk dalam anak tokak masing2. :))

 
Bahan-Bahannya:
1 cawan sagu biji
2 cawan air
1 cawan gula
1/2 biji kelapa parut
sedikit garam ] gaulkan rata
daun pandan [simpulkan]

Cara
1. Sagu biji dibersihkan, jirus dengan sedikit air dan toskan airnya.
2. Masakkan gula dan daun pandan dengan air hingga hancur dan mendidih. Buangkan daun pandan.
3. Masukkan sagu serta pewarna merah kacau hingga sagu kembang.
4. Bila sagu kembang angkat dan masukkan dalam loyang. Sejukkan
5. Setelah sejuk dipotong dan gaulkan dengan kelapa parut yang telah digaulkan garam.
6. Hidangkan.
 
 
SALAM UKHWAH

6 comments:

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

Ct NoArizah Aris said...

SAIFUDIN...tima kasih singgah dan sudi mengomen ya :)

BUNDA a.k.a KN said...

dah lama tak masak kuih sagu ni..

nabilah_2908 said...

kuih favourite time bulan puasa..suka cari kat bazar.. :)

Ct NoArizah Aris said...

BUNDA... buatlah bunda kuih plg senang ni :)

Ct NoArizah Aris said...

NABILAH... klau buat sendiri puas makan buat pun senang je nabilla :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails