Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Tuesday, March 18, 2014

Merisik..

Assalammualaikum...


Hari minggu yang lepas  ada rombongan merisik datang ke rumah mak dan abah aku di kampung.
Tujuan datang ramai2 tu nak merisik salah seorang Dari dua adik perempuan aku Yg solo lagi tu.
Aku tak tahu lah kalau pernah di buat kt orang  rombongan merisik ni  datang 3 buah bijik keta. Tapi hari minggu tu yang datang tu penuh lah hall umah  si napi tu.

Dulu masa aku meminang si zura bini Dak ayie tu aku datang bertujuh sama dengan mak, abah,adik aku nor,anak dara ku tu, ayie dan Pak lang aku...orang tua ni WAJIB ada pasal dia ni yang  kono jadi tukang cakap Kat bapak si zura tu.
Time tu aku rasa macam segannnn je datang merisik anak Dara orang datang ramai2 sedangkan Yg nak di Pinang tu sorang je pun tapi macam datang nak Pinang satu kampung.

Tapi Yg datang kali ni lagi hebat berbelas orang  kauuuuu.... Macam nak buat kenduri bertunang dah gayanya.

Rombongan merisik selamat sampai waktu tengahari ke rumah napi... Sejak ada umah ni semua acara rasmi keluarga kami dilakukan disini... X do lagi naik ke rumah mak Kat sebelah tu. Rumah ni tak bertangga mcm umah mak aku tu so tetamu bukak kasut terus je masuk ke dalam.
 

Napi dan ayie dua orang adik lelaki aku dan juga bakal wali yang Akan mengantikan abah aku nanti.
Dua jejaka yang dah jadi laki orang ni siap siaga menunggu Kat depan pintu menyambut kedatangan tetamu Dari jauh ni.

Yang Baju Merah tu napi dia yang menjadi orang penting menyambut dan menerima pinangan Dari orang sebelah lelaki ni....sepatutnya Pak lang aku yang kena ada tapi di sebabkan dia ada Hal dia serahkan bulat2 pada napi untuk menerima Cincin merisik... Yang Baju ijo ayie adik lelaki bongsu aku.


Dah selesai semua rundingan dan kata sepakat dah dicapai apa lagi menjamu seleralah Kita kannn.

Menu tengahari tu kami adik beradik masakkan daging Salai Masak lomak cili API campur terung telunjuk... Masakkan WAJIB org nogori ni Kenalah ada kan barulah pueh bagi org luar makan masakkan lomak cili API Kita tapi  tak buat podeh2 mcm Yg sepatutnya pasal takut dalam ramai2 tu ada lak Yg tak tahan makan pedas kang tak pepasal je Cirit Birit dalam keto.

Selain Dari tu ada sayur campur, ayam goreng kunyit, ulam potai dan timun .
Gambar menu lupa nak ambik Maklum jelah aku ni kan merangkap assistant Omak pengantin sibuk melayan tetamu , tu baru adik kono Pinang lum anak Dara aku lagi tu.

Beberapa bulan lagi siap sedialah aku dengan kesibukkan kenduri pertunangan adik aku ni, lepas bertunang panjang Jodoh nikah le pulakkkk.
Adoiii Haiiii lum sampai hari ea aku dah terasa ponek dah hah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails