Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Wednesday, April 9, 2014

Kobun belakang dapur.

Assalammualaikum....


Dah lama aku tak story pasal pokok pokok aku kan.
Kali ni tak nak citer pasal pokok bunga tapi nak citer pasal pokok herba la pulak.
Sejuk dah renovate dapur tahun lepas aku dah mula bercucuk tanam Kat belakang umah tu.
Sebelum ni semua pokok2 herba kegunaan dapur aku letak Kat depan sekali dengan pokok2 bunga tu.
Jadinya bila nak memasak tu satu koje pulak aku nak berjalan ke depan petik daun kari, daun kesum, halia dan sebagainyalah.
Kita ni bekerja kalau boleh nak lagi cepat siap kerja memasak tu pasal banyak Hal lain lak nak di buat lagi.
Tapi dalam masa Yg sama nak Guna bahan2 Yg fresh Dari ladangkan .
Ha nikah caranya hijrahkan semuanya ke Belakang dokek dgn dapur tu tinggal petik je lagi.

Diantara Yg dah berhijrah ke belakang umah ialah...



Kunyit - aku tanam Dari kunyit Yg aku beli Dari pasar tu , memula tu macam  segan je daunnya nak kuar sekarang ni dah besar gedabak lak naik geram je mata aku nengoknya ...campur dgn rendang daun kunyit ni sodap gak kan.


Serai - serai ni dah hampir togel aku kerjakan, mana taknya rimbunnya tak lah sebanyak mana peh tu asik kono tarah jee Kat aku, Masak tomyam, gulai ayam, rendang semua aku rembat Dari sini je tak sempat membesar kawan tu aku koje kan.


Daun kesum - haha..cik kesum aku ni merajuk gamaknya ...hari tu dia duk satu bekas dgn serai tu elokkkk je dia méngembang bawah daun serai Yg miang tu , di sebabkan aku nak tengok dia merimbun bagai kan juara aku alihkan dia dalam bekas ni biar hidup sendirian tak payah berebut... Sekali ko terus ekkk... Terkulai layu dalam tong cat Putih tu...kuciwa diri ku Ini...tp sejak beberapa hari asyik ujan je petang2 ni Elok lak hidupnya sebatang dua tu... Semoga dia terus hidup untuk berbakti pada asam pedas ku nanti..aminnnn !!

Ketumbar jawa, kari dan limau purut serta pandan masih di depan Belum ada masa nak isi tanah dalam bekas baru untuk letak Kat belakang... Oh ya halia juga di depan dalam proses kurantin lagi pasal Yg tu pun aku keluar kan Dari rumpun serai tu gak...heran aku bila di letak bebanyak dalam satu bekas Elok je hidupnya bila dah diasing2 kan semua macam segan silu je nak idup..sunyi kottt ..


Ini rendang ayam tak tanam tapi aku Masak dek geram benau tengok daun kunyit tu maka merendang lah aku hari ahad lepas. Semangkuk  daun kunyit aku tabur Kat ayam tu.. Baru pueh hati den.

7 comments:

Siti Nooryanawati Mohamed said...

Rajinnya bercucuk tanam. Kalau ada ruang @ lama kat rumah, memang best la. yana duduk apartmen, x merasa la nak bercucuk tanam kan...

*Yana singgah sambil menabung Mr.Nuff. Boleh klik balik : Internet Is Your Life . TQ

Acik Erna said...

Kunyit acik masa musim panas tu lansung tak berdaun..acik ingatkan dah arwah dah..rupanya..bila dah mula hujan ni berdaun semula..suka hati acik sonang nak masak tolo itik

Anonymous said...

bwtla tempoyak masak daun kayu..cmpur skali ngn potai....sedappppp!! - noorazilah

Ct NoArizah Aris said...

yANA... Boleh je bercucuk tanam klau minat Guna je bekas2 ricycle tu sy pun Guna tong cat je w/pun umah teres.

Tima kasih tlg klick..sy sggh blog yANA nnti ya :))

Ct NoArizah Aris said...

ACIK... Tulah hikmahnya bila selalu ujan ni Kita pun leh cuti menyiram hehe..

Ct NoArizah Aris said...

NOOR... Tempoyak dh licin wat Masak dgn talapia hr tu... Umah mak ada g ke klau ada bw blk kg daun kunyit suruh mak Masak..aci tak :))

Anonymous said...

umah mk bnyk g rasenye tmpoyak kt umah abg 2...mggu depan la balik kite wat tmpoyak daun kayu+petai...peerrhhhh.... ~noorazilah~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails