Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, September 14, 2012

Doa Nabi Musa as memohon kelancaran lidah berkata-kata.

Salam Jumaat Hari Penghulu Hari..!!
Jumaat
27 Syawal 1433H



Rabbisyrah lii shadrii, wa yassir lii amrii, Wahlul’uqdatam mil lisaanii, yafqahuu qaulii.
"Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah segala urusanku. Lepaskanlah halangan dari lidahku, agar mereka memahami ucapanku.” (Qs Thaaha (20): 25-28)
 

Penjelasan:

Ketika Nabi Musa as, diperintahkan Allah untuk mendatangi Fir’aun dan pengikutnya guna menyampaikan seruan Tauhid dan melakukan keadilan, Beliau memohon kepada Allah supaya dibebaskan dari rasa gugup dan rasa takut. Musa memohon kepada Allah agar dadanya dilapangkan dan pekerjaannya dimudahkan supaya dapat menyampaikan seruan kepada Fir’aun dan pengikutnya dengan sikap tegas dan dengan cara yang mudah. Selain itu, Nabi Musa yang kelu lidahnya memohon agar lidahnya dijadikan lancar mengucapkan kata-kata apa saja. Karena kelancaran lidah dalam mengucapkan kata-kata sangat berperanan besar dalam memudahkan pendengarnya memahami ucapannya.


Do’a Nabi Musa as di atas memberi pedoman bahwa bila kita merasa gugup dan takut menyampaikan kebenaran kepada orang lain, maka hendaklah kita memohon ke pada Allah supaya rasa gugup dan takut itu dihilangkan dari hati kita. Dengan demikian, kita dapat menyampaikan kebenaran dan peringatan dengan jelas dan mudah kepada orang yang menjadi sasaran kita sehingga maksud kita menyampaikan seruan dan pembicaraan kepada mereka tercapai.



SALAM UKHWAH

 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails