Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Wednesday, April 17, 2013

Mangga muda.

Assalammualaikum....


Minggu lepas cikgu mintak tolo itik dah last minit baru bagitau apalagi bukak kutbah malam jumaatlah akukan.
Minggu ni cikgu mintak bawak mangga muda lak.
Projek sanis jugak nak wat eksperimen jeruk mangga tapi kali ni awal awal anak bujang aku tu dah bagitau dah.
Bila diberitahu awal tak di cari memang salah omak ea ni lahkan takkan nak kono kutbah dongan anak lak !




Semalam aku merayau kat econsave, senawang lepas balik kerja.
Memandangkan tiada pasar malam terdekat semalam ke econsave le hala tujuannya.
Aku nekad kalau tak jumpa mangga muda kat situ aku carik kat kodai buah jelah.
Sekali masuk dalam market econsafe tu ada macam2 jenis mangga lak kat situ.
Ada yang ijo ada yang dah kuning oren dah.
Aku picit2 buah yang ijo tu takut kalau kulit je ijau melekit tapi isi dalamnya dah masak.


 
Balik umah aku potong buah tu pasal cikgunya pesan potong  kat umah dulu.
Alhamdulillah mudo lagi buah tu leh le buat jeruk kat sekolah esok.
Bila aku potong mangga muda ni teringat kejadian awal tahun lepas.
Masa tu mak aku demam teruk, 2 bulan mak abah duk kat umah aku sampai mak sembuh.
Masa demam tu  dia teringin nak makan mangga muda buat masak lomak cili api.

Time tu aku cari kat pasaraya tak terjumpa pun mangga muda yg aku jumpa dah nak masak dan tak masam lagi.
Aku tebalkan muka minta orang sebelah taman aku ni nasib baik akak tu sanggup berikan aku mangga muda dari pokoknya.
Berselera mak makan gulai mangga muda takde campur apa2 pun, mangga semata-mata.
Sedangkan sebelum tu apa je aku masak semua tak sodap kat tekaknya.

Pasni leh le aku rasa  lak jeruk mangga anak bujang aku tu.
Tolo asin ari tu pun tak balik balik ke umah lagi !!


SALAM UKHWAH

 

3 comments:

Rinna said...

Manggo mudo sodap buek gulai..kan.. :)

infoahmadi.com said...

i hope you want to visit back my blog

Ct NoArizah Aris said...

RINNA... kalau yg suka memang sedap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails