Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Monday, April 15, 2013

Ni lah pasalnya aku malas nak tegur orang dulu...

Assalammualaikum....


Selamat hari senayan.
Semalam hari minggu aku pergi kerumah kenduri kahwin salah seorang dari orang kampung aku.
Bawa mak abah anak-anak aku sekali dan Ayie pun ada balik dari johor.
So kami pun berkonvoilah 2 bijik keta ke Taman Cempedak, Titi, Kuala Klawang.
Kenduri ni ada 2 pasang pengantin tapi kami tak sempatlah tengok pengantin tu pasal lambat bebenau sampainya.
Dah dekat pukul 2 pun tak muncul2 lagi.... apalagi baliklah perut pun dah konyang.

Biasalah ragam kenduri orang zaman sekarang kalau dulu pencuci mulutnya buah je.... la ni dah ada macam2 jenis manisan.
Gambar aku tak ambik pasal segan nak tembak sana tembak sini .
Orang pun leh tahan le ramainya sampai berebut kerusi nak duduk makan.

Ni jee sekoping yang ado tu pun area sini tak ada orang duduk makna.

Okey dalam majlis tu aku ternampak sorang kawan sekolah rendah aku dulu.
Dari jauh aku pandang2 tapi dia macam tak perasan aku tapi mak dia perasan aku pandang dia.
Waktu nak balik tu aku lalu kat depan meja mereka lalu aku pun singgah dan menegurlah.
Adat kita orang melayu ni dah nampak tu tegur tegurlah tak pun senyum.

Tapi si kawan aku ni pulak leh lak dia wat blurrrr je bila aku datang kat dia.
Aku tak pastilah dia betul2 tak kenal aku ke atau pun buat2 je kan.
Segan gak aku bila dia tak respon apa2 pun bila aku datang kat dia tu.
Aku takut tersalah orang aku ulang sebut nama penuh dia sekali lagi, maklumlah aku ni rabun2 ayam kang kok tersalah orang lak kan.

Sib baik le mak dia ada kat sebelah  dan mak dia cakap...
 "Acik perasan ko tadi dah cakap dengan dia.. dia kata tak kenal kau acik yang bukan kawan ko ni pun leh kenal ko lagi "
Aku perasan mak dia pandang2 aku dari tadi lagi.
Ni aku member dengan anak ke member dengan mak dia ni ??

Aku senyum jelah sambil kata " Tak pelah makcik dah lama tak jumpa dia tak ingat kat saya lagi tapi saya ingat kat kawan2"
Tetiba leh lak kawan aku tu mencelah " Ehh ko ada jumpa kawan2 sekolah kita dulu mana dyorang pergi ha?"
Ehh ehh tetiba datang lak datang balik ingatan kawan aku tu..
" Ada gak dalam facebook" Aku jawab.
Dia diam pastu  mintak no tepon aku .
No tepon ni pun entah berapa kali jumpa entah berapa kali mintak dah tapi calnya tak jugak.
Ujung2 dia tak cam aku balik.

Kekadang tu aku rasa malas nak tegur orang dahulu pasal isu-isu yang macam nilah.
Kita kenal orang tapi orang tak kenal kita...ada tu buat2 tak kenal jeee....macam kes kawan aku nilah.
Lebih baik aku tunggu orang tu tegur aku dulu.
Lagilah haru biru kalau tegur pastu tersalah orang... maklumlah pelanduk dua serupa ada di mana2 je.
Kes yang ni aku banyak kali terkena dah.
Tu yang kekadang aku lebih suka orang tegur aku dulu .

Tapikannnn kalau orang nampak kita dan kita nampak dia gak pastu kita tak tegur dia dulu dia akan caj kita ni sombong.
Pastu member tu leh lak merempan rempan dalam facebook pasal orang tu sombong orang ni sombong dengan dia.
Tak puashati siap UNFRIEND orang tu lagi...apalahhhhh !!!!!

Tapi dia pun tak nak tegur orang dulu ... tu tak dikira dia  sombong  gak keee ???
Acaner citer lak  tuuu....


SALAM UKHWAH


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails