Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Monday, February 14, 2011

14th feb, 270 M ~ Hari kejatuhan Islam di Cardova.





Hari ni hari apa?
Owhh...VALENTINE DAY !!!!

Apasal ramai sangat orang-orang kita yg nak sambut hari ni... sedangkan tak ada kena mengena pun dengan agama dan budaya masyarakat kita?

Ooo...terikut-ikut rupanyaaaaa...!!!
Nak  ingatkan kekasihlah hari ni eerkk ??
Hari lain tak boleh ingatlah !!

Special ?????

Di alam persekolahan dulu ustaz dan ustazah aku serimg mengingatkan aku dan rakan sekelas yang lain.... jangan suka ikut cara orang2 Kristian  yg menyambut VALENTINE DAY ni.
Malah kalau kita baca balik kisah sebenar bagaimana wujudnya VALENTINE DAY ni kita akan sedar bahawa ia tak ada kena mengena langsung dengan agama dan bangsa kita.

Perkataan 'Valentine' diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan 'Ratu Isabella' dari sepanyol iaitu 'Saint Valentine'.


Jasa beliau menumpaskan kerajaan Islam di Cordova pada tanggal 14Feb, 270 M. Begitu bermakna pada 'Ratu Isabella', sehingga beliau(Valentine) di anggap sebagai kekasih kepada rakyatnya sendiri. Jesteru itu, 14Feb disambut tiap2 tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dan menamakan hari tersebut sebagai 'Hari Valentine'.


Jadiiiiiii ... korang nampak tak betapa tidak patutnya kita muslim dan muslimat yang mengaku ISLAM sama-sama pulak meraikan hari kejatuhan Islam di CARDOVA bersama mereka itu !!!


CN : Aku ingat tarikh MAULIDUR RASUL je esok !!


SALAM UKHWAH


 


2 comments:

kella said...

haah.. apsal la...let say NO to V day! tak perlu la.. kan!

CT NoArIzAh ArIs said...

KELLA...Betul kella tak perlu nk celebrate bagai.. kdg2 org kita ni lak yg lebih2 dr mereka2 tu!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails