Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Wednesday, February 15, 2012

Bangsal Tua buat aku menanggis .

Salam Sejahteraaa... !!
Rabu
22 Rabiul awal 1433H



Sepatutnya ari ni ari bisu kannn... cuma gambar tanpa entry.
Tapi blog aku tamoo jadi bisu ari ni pasal dah lama blog ni membisu bulan lepas.
Jadi ari ni aku nak citer pasal drama BANGSAL TUA yang aku tgk kat tv 2 malam tadi.

Sapa tengok drama tu silalah angkat keybord korang  tinggi-tinggi !!



Drama bangsal tua lakonan pelakon hebat Dato Rahim Razali dan jugak Fauziah Nawi.
Aku cakap terus terang dgn koranglah  kalau 2 pelakon ni berlakon seriesly aku akan melekat terus kat depan tv  aku tu.
Apalah lagi citer malam tadi mengisahkan kisah hidup warga emas yg juga memerlukan kasih sayang tetapi kerana harta duniawi membuatkan si isteri lupa tanggungjawab kepada suami yang telah tua dan sakit.

Lakonan mantap Dato Rahim Razali dengan muka kesian dan sayunya bila di tinggalkan anak dan isteri serta hidup dalam bangsal buruk seorang diri betul2 buat airmata aku meleleh malam tadi.
Tapi kasi sorok itu air matalah kan  tak bagi laki aku nampak kang tak pasal-pasal aku kena perli kat laki aku lak.

Dato Rahim Razali yg melakonkan watak sebagai Hamidi Tahir berjaya menjadikan cerita tu betul2 hidup dan lakonan Fauziah Nawi sebagai isteri yg bernama Zainab buat aku rasa kesal kerana seorang isteri sanggup melangkah keluar dari rumah meninggalkan suami bertahun-tahun di kala si suami susah,sakit dan tertekan apabila duitnya lesap kerana di tipu .

Hancur luluh hatinya sebagai suami apabila bercerai dengan isteri di usia emas dan di halau dari rumah dan tanah kepunyaan isteri yang menyebabkan Hamidi tinggal menumpang di bangsal buruk dari belas kasihan orang yg pernah menganaiyanya dulu dan kini menjadi kawan baiknya pulak .

Banyak pengajaran yg dapat kita belajar dari drama malam tadi terutamanya bab pembalasan tuhan kepada Mat Tapa yg hidup berjudi dan menipu duit orang termasuklah duit Hamidi Tahir sehinggakan jenazahnya mengalami banyak masalah sebelum di kebumikan.

Pengajaran yg cukup terkesan di hati apabila orang yg menganaiya Hamidi Tahir dululah yg menjadi kawan baiknya dan menjaganya di kala sakit dan susah sedangkan anak dan isteri yang sepatut menjaganya pergi tanpa bertanya khabar beritanya di kampung.

Walaupun aku tertinggal 1/2 jam citer tu malam tadi tapi dapat gak aku tengok sampai habis sambil meleleh air mato den.
Nasib baik jugaklah hubby aku bukannya  peminat tegar bola sepak jadi tak delah nak berebut - rebut channel dengan dia malam tadi.
Dia pun tengok sekali dengan aku sampai citer habis.....memang elok tengok citer ni suami isterikan leh jadi pedoman dan pengajaran nanti.

Bila aku tengok wajah tua Hamidi Tahir (lakonan Dato rahim ) tu duk sorang2 kat bangsal buruk yang tua buat aku sangat2 kasihan ....lagilah pulak bila di masukkan lagu pelangi petang nyanyian Allahyarham Sudirman.
Bagaikan ternampak muka abah aku kat dalam skrin tb aku tu......uwaaaaaaaa !!! : (

Pesanan Hamidi tahir kepada anak perempuannya yg meminta ia menjadi wali dan aku fikir pesanan yg perlu di ingat dan di semat di hati  semua isteri2 dan anak2 solehah lebih kurang begini bunyinya....

" Bila dah kahwin jaga suami kamu baik-baik jaga dan  didik anak2 kamu....ayah harap kamu bahagia ...jika kamu hidup kaya raya  Alhamdulillah tapi jika suami kamu jatuh miskin jangan buat apa yg mak kamu telah buat pada ayah , tinggalkan ayah sorang2 , sakit pening pun sorang2 ,ayah tunggu kamu dan mak kamu balik, tak balik pun....kuasa ALLAH  orang yg menganaiya ayah dulu dan menjadi musuh yang menjaga ayah  tapi anak dan isteri ayah yg sepatutnya menjaga ayah pergi meninggalkan ayah "

Aku tak puas tengok drama ni agak-agaknya RTM buat ulangtayang lagi tak macam kat Astro tu. Sob...sob..sob... : (


SALAM UKHWAH:

6 comments:

Kakzakie said...

Walau kakak tak menonton kakak dapat hayati dari sinopsis yg ct ceritakan. Moga kita sentiasa menjadi isteri yg solehah pada suami kita...

CT NoArIzAh ArIs said...

KAK ZAKIE...citer yg beri byk beri pengajaran untuk kita igt pd suami dan abah di kg... klau akak tengok lagi terkesan di hati sanubari kerana akak jugak sorang isteri.

nabilah_2908 said...

pukul berapa cerita ni kak..?

lepas habis cerita vanila coklat kt tv3 tu..sy dah naik bilik..tido..

kalau tau ada drama best...sure akan tahan mata tgk gak..huhu..

Sharifah Nadzarah said...

sy tgok....tapi tak abes...mmg dah agak mesti best punye...tgok tak abes pun dah sedih...

Cik Ina Do Do Cheng said...

hari keja cik ina susah nk tengok tv, banyak keja.tengok pelakon cik ina dah , itu drama sedih : (

ariana said...

Akak pun tgk..mmg sedih dan banyak pengajaran dr cerita ni..biasanya kalau tak best sgt akak tak tgk sampai habis..lagipun Rahim Razali kalau berlakon mmg real..org lama..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails