Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Monday, August 13, 2012

Ayam Bakar Ala Sate.

Salam Sejahteraa..!!
Isnin
24 Ramadhan 1433H

Apa khabar semua...dah banyak wat kuih raya keeeeee ????
Hari ni aku blogwalking rata2 blogger citer pasal kuih raya..... macam2 jenis biskut dan resepi terkeluar wat aku gerammmm jee..:)

Tapi aku dah setel dah wat biskut raya sabtu dgn ahad hari tu.... dapatlah 3 jenis biskut kegemaran keluarga yg aku hasilkan..... klau wat yg bukan rakyat jelata dalam umah ni suka kompem sampai hujung raya tak habis jadi untuk mengelakkan simpan kuih lama2 aku lebih suka buat biskut raya ikut permintaan anak dangan hubby aku je.

Hari sabtu hari tu aku buat BISKUT MAZOLA kegemaran en suami aku tu.
Dah siap bungkuskan untuk mertua dengan mak aku sekali.
Biskut MAZOLA ni wajib buat tiap tahun kalau tak ada yg muncung sampai ke lantai dan macam biasa resepinya kat SINI.


Ayam yg dah ready nak di bako..

Lepas bakar biskut aku pun membakar ayam pulak.... resepi perapan ayam ini ialah resepi ala-ala satay..... Tapi aku guna setengah ekor ayam sahaja jadi aku adjust ramuan setengah dari resepi asal dan resepi aku copy paste je dari blog MAS DUNIAKU....semasa membakar aku longgokkan sekali carrot dengan kentang dalam ayam tu.


AYAM BAKAR ALA SATE
sumber : Mas Duniaku

Bahan-bahannya :
1 ekor ayam - dipotong2
15 biji bawang merah
1 labu bawang putih
2 cm halia
10 - 15 tangkai cili kering - ikut kepedasan sendiri
10 batang serai
2 cm kunyit hidup
1 sudu kecil garam
2 cawan teh gula pasir - resepi ni memang menggunakan banyak gula
5 sudu besar madu
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih

Cara-caranya:
Kisar semua bahan kecuali ayam dan madu..tuang semua bahan ke dalam bekas berisi ayam dan sebatikan...tuang madu dan sebatikan lagi.
Perap selama 24 jam sebelum dibakar.
Panaskan oven dan bakar ayam selama 1 jam dengan suhu 180c.
Gunakan api atas bawah untuk dapatkan ayam yg garing dan selalu di terbalikkan.


SALAM UKHWAH:


3 comments:

zino said...

sedap nampak nya tu... hehe

CT NoArIzAh ArIs said...

ZINO...mmg sedap cubalah klau berminat :))

CT NoArIzAh ArIs said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails