Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, July 8, 2010

Asam Tumis Ikan Tenggiri dan sayur campur Sosej.

Macam biasalahkan setiap kali pulang dari bekerja aku kena menyinsing lengan ke dapur untuk memasak. Lepas mandi dan sembahyang kena ke dapur jenguk-jenguk apa yang patut. Tak masak kang sapa lak nak masak My Hubby bukan jenis yang suka makan kat luar hari-hari, Sekali-sekala tu oklah lagi.

 Malam semalam kami dah makan kat luar makan di restoran JOHAN SEAFOOD di senawang. Tetapi  terlupa lak nak bawa kamera cap ayam aku tu kalau tak leh gak ambil gambar, Lepas selesai licin pinggan baru teringat nak ambil gambar apa boleh buat  nasi dah jadi bubur dalam perut daa..

Buka peti ais nampak ikan Tenggiri , Teringat anak bujang aku tu suka makan masak Asam pedas . Terus keluarkan dan siapkan bahan-bahannya.
Taraaa...dah masak..aku letak daun limau purut sebagai ramuan terakhirnya..berdesup-desup anak bujang aku menghirup kuahnya....resepi?

Aku jenis yang masak main campak-campak je tak reti nak sukat-sukat atau timbang-timbang.Lagipun keluarga aku kecil dan aku tak nak banyak buang masa kat dapur, kena cepat masak sebab banyak lagi kerja lain nak buat.

Ni pulak sayur campur sosej...satu lagi aku masak tak suka pakai Ajinomoto, Aku dan My Hubby memang tak suka itu pasal jarang makan kat luar sebab dia orang mesti letak Ajinomoto banyak-banyak. Biasalahkan orang berniaga kena pandai tarik selera pelanggan kalau aku berniaga pun aku letak gak serbuk perencah tu!

Jika ada sesiapa nak resepi  Asam Pedas tu leh pergi ke dapur Mat Gebu (Dapur Tanpa Sempadan)  atau Chef Hanieliza kat sidebar JOM KEDAPUR  sebelah tu...haa itu orang pakar masak guna timbang-timbang sukat-sukat ni.

Bahan-bahan asas aku gunakan untuk Asam Pedas:

Ikan Tenggiri
Bawang  merah *
Bawang  putih *
Cili kering *                * Di tumbuk
Halia  *
Jus asam Jawa
Air secukupnya
Daun limau purut
Garam

Sekian....Selamat memasak!!

CN: Sangat suka dengan Masakkan Asam pedas orang Melaka!

Salam Ukhwah:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails