Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Wednesday, July 14, 2010

Kongsi Petua.

Salam...selamat malam..baru sekarang dapat update blog..lepas merayau kat FB..jenguk blog bloger-bloger yang lain baru aku masukkan entry aku sendiri....mulai esok aku sibuk sikit kat ofis pasal "bos kecik" aku g holiday dan aku kena backup kerja-kerja dia...harap-harap masih ada waktu nak terjah blog bloger-bloger yg lain nanti.

Okey..malam ni nak kongsi petua-petua yg sering aku amalkan seharian, baik untuk kecantikkan dan kesihatan:

AIR SUAM dan SELAWAT:
Amalkan minum air suam dan berselawat kepada Nabi Muhammad SAW  setiap kali bangun dari tidur sebelum gosok gigi, Ini untuk awet muda dan pembersihan usus kita di waktu pagi.

SENAMAN MULUT:
Buat senaman mulut dengan cara memusingkan mulut kita kekiri kanan untuk melonggarkan otot-otot di muka..maklumlah malam tadi dah tidur entah mimpi apa dah tentu berkeriut-keriut muka tu.Kalau badan nak bersenam muka pun perlu juga.

MASKER PUTIH TELUR:
Sapukan lendir putih telur di sekeliling muka dan bilas dengan air sejuk selepas 15minit... ini bertujuan untuk menegangkan kulit muka tapi awas jgn bercakap...tenang dan rileks .

AIR ASAM JAWA:
Minum jus asam jawa ini selepas makan tengahari dan malam seelok-eloknya jus itu di sejukkan dahulu di dalam peti ais..Ia bagus untuk menyingkir minyak dan lemak didalam usus yang boleh menyebabkan kegemukkan.

JANGAN MINUM AIR:
Amaran ini untuk waktu makan sahaja...maksudnya jangan minum air sewaktu makan atau makan nasi berselang-seli dengan minum ini boleh menyebabkan kebuncitan yg melampau di bahagian perut..seelok-eloknya minum air sebelum makan atau setengah jam selepas makan nasi.

RAJA,PERMAISURI DAN PENGEMIS:
Ingat ini sewaktu sarapan makanlah seperti Raja iaitu makan banyak dan sederhana sewaktu tengahari seperti seorang Permaisuri dan sedikit sahaja macam seorang Pengemis di waktu malamnya untuk berat badan yang seimbang..jangan di terbalikkan pulak nanti badan pun jadi pelik!!

MAKAN JAMU:
Ini penting untuk semua kaum HAWA terutama ibu-ibu yang bekerja..tak bekerja pun penting jugak jangan lupa telan jamu ini untuk kesegaran badan dan keintiman. Pilihlah jamu-jamu yang menepati citarasa anda di pasaran tapi mesti di bawah kawalan Kementerian Kesihatan Malaysia...kalau ada yang pandai boleh jugak buat jamu sendiri .

CN ; Dah amalkan sejak remaja lagi!!


SALAM UKHWAH:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails