Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, July 29, 2010

Nasi Minyak Abah.

                  
N3 tertunda....Dah berlalu 4 hari yang lalu tapi baruuu hariii ni nak tulis dalam blog..sebab apa?

Sebab aku malas nak tulis...beberapa hari ni tak ada mood bila x ada mood idea pun x datang bila idea tak datang semua terbengkalai, Gambar - gambar pada hari kejadian (ceewahh...!!) dah lama terperap dlm kamera tu.


Oklah...ini kes hari sabtu 24/7/10 yg lalu...sebenarnya anak tekak aku ni dah bergegar nak makan Nasi minyak yang Abah aku masak .
Hari tu waktu majlis kahwin adik aku, aku tak rasa pun nasi minyak Abah pasalnya licin habis...Alhamdulillahlah nasi tu tak terbuang ke tanah sebab laku kat selera tetamu-tetamu yg hadir tapi aku pulak yg jadi masalah sebab tak rasa langsung...kesian!!

Jadi aku pun keluarlah duit sendiri beli bahan-bahan mentahnya minta Abah aku masakkan...Hari tu Abah jadi chef kepada anak-anaknya pulak. Bukan aku tak tahu masak Nasi minyak tu tapi air tangan Abah aku adalah yg jarang-jarang dapat kami adik-beradik rasa kecuali kenduri kendara pasalnya dulu Abah adalah Chef pegawai-pegawai tentera di kem Kinrara dan banyak lagi kem-kem tentera yg pernah mengunakan khidmat air tangan Abah aku ni.

Tapi kat rumah Abah tak akan kedapur kecuali jika kami minta dia masakkan masakan-masakan istimewa untuk kami sekeluarga. Abah juga sering di panggil memasak untuk majlis kenduri kahwin di kampung aku dan rumah saudara mara sewaktu usia mudanya. Abah memang terer memasak untuk majlis yang besar-besar,dulu-dulu mana ada katering macam sekarang ni.

Layanlah gambar-gambar kat bawah ni...Resepi abah aku sama jugak macam orang lain punya Nasi Minyak. Minta maaflah gambar tak berapa lengkap dan cantik pasal perut aku dah berkeroncong minta di isi jadi gambar banyak yang di dapur sahaja!!.



Abah Tengah sibuk di dapur mengacau rempah dalcanya.




   Nenas yang dah siap aku potong dan basuh untuk di buat pajeri nenas.



Tengah goreng papadom nak buat ulam dengan nasi minyak nanti.



Ayam di goreng dahulu sebelum di gaul dengan sosnya.



Bahan-bahan penumis untuk nasi Minyak...eerrmmm!!!


Dah siap untuk makan ..Nasi minyak, Pajeri nenas, Ayam masak merah, Dalca dan papadom.


 Set lengkap aku..nyum..nyum..nyum!!!!


                  Wajah chef kesayangan kami adik-beradik!!!


Jangan korang tak tahu aku makan 3 kali tambah lepaskan geram betul macam tak pernah makan nasi minyak!!, tapikan kalau korang ada seorang ayah yang pandai memasak korang akan tau bezanya air tangannya jika sesekali dia berperang dengan periuk kuali di dapur. Hari tu bagi emak rehat pulak sebab hari-hari mak masak hari tu Abah yg kena masak.

Aku harap Abah sentiasa sihat sepanjang hayatnya supaya kami semua selalu dapat merasa masakan enaknya...semoga dia di panjangkan usia dan memilikki rezeki kesihatan yang baik....Amiiinnn!!!!

C N: Buat adik-adik aku yg kat Arau dan Sri Kembangan tu jangan sedih noo...nanti kita kumpul ramai-ramai kita suruh Abah masak lagi  macam ni.


SALAM UKHWAH
























No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails