Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, September 30, 2011

Perbezaan ikan keli halal dan haram.

Salam Jumaat hari penghulu hari..... !!!


Ari ni tak do tazkirah macam bulan-bulan sebelum ni.
Tapi aku nak share satu artikel yg aku copy paste dari pesbuk aku ni pasal ikan keli ataupun orang nogori sombilan panggil  " ikan sembilang ".
Bacalah  dan jadikan panduan sewaktu membeli...... aku pun suka gak makan ikan ni dari kocik sampai dah bosar godang ni ha...!!

Pasni kalau hubby g mancing aku kena soal siasat dulu tuan kolam tu bagi ikan dia makan makanan apa .



Pada tahun 1986 sewaktu Tok Wan sedang gila memelihara ikan air tawar ada ler sa...tu kolam tu Tok piara ikan keli. Oleh kerana ikan keli menggunakan bahagian dasar kolam maka kolam tersebut Tok kongsikan dengan ikan Rohu serta Tilaphia sebab Tilaphia duduk dibahagian atas sementara Rohu bahagian tengah.


Seorang rakan memberitahu pada Tok bahawa ikan keli ada 2 jenis bagi menandakan yang halal dan yang haram. Pada mulanya Tok sendiri tak percaya. Mana boleh ada keli halal atau haram (masa tu belum ada Logo Halal JAKIM lagi). Namun selepas Tok sendiri selidik ikan keli yang dipelihara oleh rakan berbangsa Tionghua dikolam dekat Batu Kong (sekarang flat ATM Desa Tun Razak) nyata cerita itu benar.

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)

· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)


· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar.

~ Artikel asal copy paste dari pesbuk Tok Wan ~



 Update : gambar pinjam dari uncle gugell.


Sepatah kato dari den...  " Masak asam podeh pun sodappppppp !!!! "  .
 
 
SALAM UKHWAH

20 comments:

Acik Erna said...

CT..masak lomak cili napi pun sodap..salai dulu..uish..tak terkato..

CT NoArIzAh ArIs said...

ACIK...botol3x... wat pedas2 umang aii meleleh air liur den kak..hehe!!

Kakzakie said...

Kenapa CT tak tunjuk gambar. Kakak kalau ikan tak pandai nak pilih, selalu abang yg beli. Takut tersalah....

SuriHanna said...

ala Acik, kalau beli yang dah siap masak tak dapek la nak tengok perbezaannya...huhuuu

gerhana luka said...

saya pun suka makan ikan keli, kalau balik kampung mancing ikan keli kat parit sawah je halal kan. tu la banyak sangat benda2 yg haram disuakan kat org islam ni sengaja dorang nak pedajal kita. thanks info berguna ni.

kakcik said...

Sekarang suami kakcik beli ikan keli yang kawan dia ternak di hadapan rumah mereka. Senang, sebab dah siap disiang dan dibersihkan. Tinggal nak masak je. :)

Ucu Faridah said...

faberat kami sekeluarga ikan keli ni...terima kasih bagi info yg berguna utk panduan kita sesama muslim..

Kakzakie said...

Ini masak asam pedas kakak suka. Tapi kalau beli kenalah belek-belek ye CT...nak kena bagitahu abang...Thanks CT:)

nabilah_2908 said...

masa sy praktikal dulu...sy sempat juga tgk orng bagi ikan2 keli ni makan...

kolam ikan ni kat depan..dan belah belakangnya pulak tempat ternakan ayam...

sy sendiri tgk pekerja tu ambil bangkai2 ayam masuk dalam mesin hancurkan....lepas tu di taburkan dalam kolam...berebut2 ikan tu makan...

azieazah said...

Pada saya pula, jika di kampung kami sebelah utara, ikan sembilang beza dgn ikan keli. Sembilang adalah ikan laut, mankala ikan keli adalah ikan air tawar dan banyak hanyir.

IXORAROXI said...

Salam Ariza,saya pernah cuba nak belajar makan ikan keli ni,tapi belum sempat masuk mulut saya dah muntah,saya memang tak boleh makan, tapi saya masih masak sebab suami dan anak2 suka makan

CT NoArIzAh ArIs said...

KAK ZAKIE...Gmbr x de dlm simpanan sy skrg sy pinjam gmbr gugel jelah yea!

CT NoArIzAh ArIs said...

SURIHANA....klau boli yg dh masak tu x dapeklah den nolong dohh ..hehe :)

CT NoArIzAh ArIs said...

GERHANA LUKA... klau mancing kat sawah atau sungai memang terjamin statusnya tu yg jadi masalah yg di bela dan di jual di pasar tu.

CT NoArIzAh ArIs said...

UCU FARIDAH... feberet family sy gak kak tapi skrg kena lebih hati2.

CT NoArIzAh ArIs said...

KAK ZAKIE...memang sodap kak :)

CT NoArIzAh ArIs said...

NABILAH... setakat ni akk belum ternampak mcm tu tapi kalu dh nampak kembang gak tekak ni :(

CT NoArIzAh ArIs said...

AZIEAZAH... yea kak kwn sy org utara pun cakap mcm tu apa2 hal pun ikan ni memang kegemaran ramai jugak.

CT NoArIzAh ArIs said...

IXORA... emak sy sendiri x mkn ikan ni tapi leh masak utk abah cuma masak jelah merasa asam garamnya org lain.

uyc said...

giloo dasat gak ekk aiyoo x pasal2 ikan tu jadi kapir aiyooo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails