Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Monday, October 3, 2011

IKAN PELALING GORENG PEDAS.


Fuhh sana ....fuhh sini...fuhhh sinunnnn !!!
Mak oiii berabuk bersawang....sebulan tak balik umah yg satu ni... gempak nau beraya tak ingat nak kemas umah satu lagi ni ha..... okeylah dah sebulan tak update menu masakan air tangan aku jadinya aku postkan satu entry ni yang jadi juadah makan malam aku sebentar tadi.

Ikan pelaling ni memang menjadi kegemaran isi rumah ni selalu dah masak macam ni kekadang goreng kosong kunyit je kekadang letak cili kering kisar tu tapi malam ni aku teringgin nak makan yang pedas jadinya aku gorengkan pedas guna cili api. Kalau aku beli ikan yang saiz besar-besar slowwww jee nak habis tapi kalau saiz sebesar tapak tangan macam ikan pelaling ni lajuuuu jeee...... cepat je licinnya walaupun pedas berapi.

BAHAN-BAHANNYA:

5 ekor ikan pelaling di bersihkan dan dilumur kunyit dan garam.
4 ulas bawang merah kecil ~ di tumbuk
3 ulas bawang putih ~ di tumbuk
15 tangkai cili api ~ di tumbuk
1/2 inci kunyit hidup ~ di tumbuk
1 sudu kecil asam jawa xtra ADABI.
1/2 labu bawang besar ~ di hiris
Sedikit air.



CARA-CARANYA:
1. Goreng ikan yang telah di lumur kunyit dan garam tadi dan ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan-bahan tumbuk tadi sehingga garing dan kekuningan.
3. Masukkan hirisan bawang besar , garam, asam jawa xtra dan sedikit air dan biarkan ia mendidih seketika.
4. Setelah kuah mendidih masukkan ikan dan gaul sebati dengan bawang dan cili tadi perasakan garam dam asam jika okey bolehlah di tutup api dan di hidangkan bersama lauk2 yg lain.



Ikan pelaling goreng pedas ni aku hidangkan bersama masak putih lemak fucuk dan suhun di belakang tu.


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails