Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, October 20, 2011

TOM YAM CAMPUR








Sejak petang tadi sampailah ke waktu entry ni di tulis hujan masih turun mencurah-curah kat luar tu... tak ada tanda -tanda langsung nak berenti tambah lebat adalah ...... nampaknya sampai ke pagilah hujan ni kang..... pasal hujanlah yang buat aku teragak nak masak tomyam untuk menu makan malam aku sekeluarga..... sejuk-sejuk ni kita makan menu yang berkuah panas-panas syok jugak leh panaskan dalam badan sekali..... kali ni aku masak tomyam campur pasal nak perabihkan serba sedikit stok sayur yang tinggal dalam peti ais tu.




BAHAN-BAHANNYA:

2 keping dada ayam di potong kecil.
200gm Daging batang pinang di hiris nipis
1 batang lobak merah di potong kecil
Setengah cauliflower di potong kecil
sepeket kecil fish ball dibelah dua
2 helai daun limau purut
Air secukupnya
2 ketul perencah tomyam knorr
3 ulas bawang kecil *
2 ulas bawang putik *
2 batang serai *
6 tangkai cili api *

* di tumbuk

CARA-CARANYA;

1. Tumiskan bahan tumbuk dengan sedikit minyak dalam periuk hingga baerbau wangi.
2,Masukkan ayam dan daging tadi kacau dan biarkan kecut sedikit.
3. Tambahkan air secukupnya dan biarkan mendidih sebentar.
4. Setelah air mendidih masukkan 2 ketul kiub tomyam dan masukkan sekali sayur-sayuran serta daun limau purut.
5. Biarkan kuah mendidih sekali lagi dan rasakan garamnya setelah sayur empuk bolehlah di hidangkan bersama nasi putih dan lauk sampingan yg lain.



Kalau aku buat tomyam telur dadar tu mesti ada kalau tak rasa tak lengkap jeeeee !!!


 

2 comments:

Bieaz said...

terliur bie tengok..dah lama xmakan tomyam.

Ct NoArizah Aris said...

BIEAZ...klau camtu watlah tomyam ari ni mkn dgn telur dadar panas mesti besttt :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails