Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Saturday, October 22, 2011

Sudahnya aku duk depan tb tengok Masterchef Malaysia .


Salam Sejahteraaaaa...!!

Petang tadi waktu aku kat opis mak aku tepon bagitau rombongan sebelah pihak perempuan akan datang kerumah mak aku esok untuk beri kata putus mengenai peminangan kami sabtu yang lepas.
Kedatangan ni sekali dengan rundingan untuk menetapkan tarikh yang sesuai untuk buat majlis pertunangan ayie dengan gadis pilihannya nanti.

Sabtu lepas kami datang elok-elok je waktu tengahhari jadinya kami di jamu dengan makanan tengahari dengan menu masakan minang.
Bakal tunang ayie ni keluarganya dari keturunan minang memang sedang elok sangatlah kan orang nogori bertemu jodoh dengan minang.
Walaupun mak dan abah aku memang orang jati nogori tapi kami bukannya orang minang jadinya bila salah seorang antara kami bertemu jodoh dengan orang minang aku rasa macam sesuatu yang seronok pulak.

Seronoknya pasal aku boleh belajar cara-cara masakan orang minang lak lepas ni .

Mak suruh aku balik awal esok pasal nak masak untuk tetamu yang sampai tu nanti.
Mak kata kalau sampai tengahhari jamu mereka makan nasi lah.
Kalau sampai petang jamu dengan minum petanglah pulak.

Mak aku cuma bagitau 2  jenis lauk yang akan dimasak nanti aku lak mengatal nak tambah lagi.
Pastu nak siapkan sekali kuih muih kalaulah dyorang sampai belah petang lak.
Mulalah kepala otak aku berputar-putar mencari idea apa yang aku nak masak tuk dyorang ni nanti.
Idea keluar bercabang-cabang nak tambah lauk mak dengan sayur goreng jawa ataupun telur rebus berlada ataupun nak buat puding marbel ataupun nak buat puding laici nak jugak buat pastri kalau dyorang datang petang ke ataupun gorengkan aje roti sosej.
haishhhhh....macam-macamlah idea !!!

Kunun-kununnya nak buat apa-apa yg patut dulu le malam ni....
Tapi kesudahannya aku duk depan tb elok-elok je kul sembilan tadi tengok MASTERCHEF Malaysia kat astro.
Puding entah kemana sayur jawa dengan telur rebusnya pun entah kemana.
Nak buat pastri puff kulit pastri pun kat giant lagi.
Langsung  tak pikir apa - apa untuk persediaan makan esok.

Aku ????
Duk rileks dopan tb tengok bakal chef potong bawanggggg.



SALAM UKHWAH

2 comments:

ariana said...

tak pe lah..mlm ni relax dulu..lg pun CT dah cekap masak kan..tentu kejap je beres nanti tu..:)

Cik Ina Do Do Cheng said...

la penangan masterchef lah tu.best sapa ada astro boleh tengok blogger berentap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails