Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Saturday, July 23, 2011

IKAN BILIS GORENG BERLADA CAMPUR PETAI



Di masak dan di goreng masa rumah aku banyak petai hari tu .... tak termakan kat isi rumah yg tak berapa nak ramai ni aku pelbagaikan ikut selera aku.... buat sambal tumis petai makan dengan pulut kuning .... ada jugak yang aku buat ulam-ulaman..... dan yang ini aku masak letak cili api lobih sikit kasi pedas itu lidah bila makannnnn..... manyak syokkkk oooooo !!!!




Aku masukkan gambar dulu kasi uols cuci mata...sok sok aku tepek bahan-bahan dia pasal kejap lagi nak balik kampung nak buat amal jariah...kuang..kuang...kuang :))


Bahan-bahan:

*Cili api (sukatan ikutlah ketahanan pedas lidah masing2 )
*Sedikit kunyit serbuk ( nak kasi berseri sikit tak le pucat lesi je sambal tu )
*2 ulas bawang putih
*3 ulas bawang merah
1 labu bawang besar ~ di hiris bulat
segenggam ikan bilis
Isi petai yg dah di kopek kulit.
Sedikit jus asam jawa

*Di tumbuk.
Cara-caranya:

Bahan2 tumbuk tadi di tumis sehingga garing dan berbau wangi kemudian masukkan ikan bilis ,bawang besar dan petai ... di kacau sehingga semua bahan2 tadi sebati..... masukkan garam secukup rasa dan sedikit jus asam jawa... biarkan sebentar dan rasa garamnya jika dah ok kat tekak korang bolehlah di padamkan api dan di hidangkan.

PETUA : Jika takmo petai tu berbau boleh di goreng sekejap sebelum di buat sambal tapi aku tak suka buat macam tu nak juga bau asli petai tu kat dalam sambal barulah ada "kick" .


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails