Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, June 24, 2010

Bunga Telur.



Dua tahun yang  tahun lepas sewaktu majlis perkahwinan adik lelaki aku, ada seorang sepupu kami berjanji nak sedekahkan telur sebanyak 60 biji untuk bunga pahar di pelamin (bunga telur yg diletakkan di kiri kanan pelamin mengiringi pengantin). Tetapi apabila tiba masanya tak ada sebiji telur pun di hantarnya, mungkin juga dia terlupa!.

Dalam kesibukkan itu jugak adik lelaki aku terpaksa berkejar ke pekan kuala klawang yang jauhnya 7 kilometer dari rumah kami untuk membeli telur. Tengah-tengah malam kami adik beradik terpaksa merebus dan membungkus telur-telur tersebut untuk digunakan keesokkan harinya sewaktu majlis berlangsung, semuanya gara-gara janji yang tak ditepati nasib baik 60 biji je!!.

Pada kali ini awal-awal lagi beratus-ratus biji telur telah di sediakan termasuklah telur untuk diberi kepada tetamu dan bunga pahar di pelamin nanti.

Pada majlis yang sama juga kami terpaksa menghampakan hajat Abah yang nak bagi bunga telur kepada semua tetamu-tetamunya seperti kebiasaan tetapi kerana kesuntukkan waktu dan tiada kakitangan untuk membungkus telur-telur tersebut hajat itu terpaksa di lupakan. Abah tetap melahirkan perasaan terkilannya kepada aku...perasaan orang tua!

Kali ini hajat itu akan tertunai dan semua rakan-rakan dan saudara mara kami akan mendapat bunga-bunga telur seperti dua majlis yang sebelumnya.

 CN : ...Sekurang-kurangnya Abah berpuas hati!


Salam Ukhwah:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails