Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Friday, June 18, 2010

Duit Besar vs Duit Kecil.



Pagi ni seperti kebiasaan dalam perjalanan ke pejabat aku akan singgah di gerai kegemaran aku untuk membeli kuih, Pada masa yang sama ada seorang perempuan ni pun beli kuih jugak untuk bekalan ke tempat kerjanya. Pagi-pagi ni memang ramai yang akan singgah ke gerai kakak ni untuk beli kuih atau pun mee atau nasi lemak,barangkali cara dia menarik pelangan dengan saiz kuih yang agak 'tembam' dan harga yang masih seringgit untuk 3 keping kuih berbanding gerai-gerai yang lain,Nasi lemak dia jugak banyak kiranya berbaloilah kalau membeli dengannya.

Alkisahnya perempuan yang datang sama aku tadi cuma beli beberapa keping kuih yang aku rasa harganya kurang 5 ringgit tapi
bayar dengan duit 50 ringgit!...Mak ooiii...manalah kakak tu nak cekau duit kecik pagi-pagi ni bukannya 10 ringgit tapi 50 ringgit!!.

Si perempuan ni pun berlarilah ke kereta bertanya kat kawan yang menunggunya ada duit kecil ke tak jawapannya..TAK ADA.

Nak tak nak kakak empunya gerai kuih ni terpaksalah cakap "kau bayar esok ajelah,akak tak cukup duit kecik nak bagi balik kat kau!"
samaada ikhlas atau tidak terpaksa dia bagi jawapan macam tu takkan nak di ambil balik kui-kuih yang dah ada dalam tangan pembeli!

Kalau perempuan tu tak datang pagi esok untuk bayar duit kuih tu kakak tu dah rugi tapi inilah dia lumrah kehidupan kalau berniaga kecil atau besar risiko rugi tetap juga ada , hati customer lagilah kena jaga.

Moralnya sebelum membeli tu siap-siapkan lah dulu wang kecilnya tak adalah kita makan tapi berhutang!!

P/s: Ingatan untuk diri sendiri jugak!

Salam ukhwah:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails