Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Sunday, June 20, 2010

Hidangan Meja Beradap.


              Gambar ihsan dari cik Google


Dulu-dulu sewaktu kecil aku suka sangat tengok makanan yang terhidang di meja pengantin.Ada bermacam-macam gaya dan rupa bentuk, ada yang tegak,condong,tercucuk dan terlentang malah sayur-sayuran dan buah-buahan kaku yang tak terfikir oleh aku boleh berubah bentuk menjadi hiasan yang paling menarik.


Apa yang buat aku kagum sangat ialah kreativiti si pencipta hidangan itu, Sebiji buah nenas boleh jadi seperti seekor itik yang cantik, Ayam yang dah dimasak boleh siap terduduk cantik di atas pinggan dengan hiasan siap dengan bulu-bulu tiruan sekali.

Buah tembikai pula dipotong dan di gubah seperti sebuah bakul yang mana didalamnya dimasukkan pula buah-buahan kecil yang lain, Lada merah di hiris cantik bagaikan sekuntum bunga yang mekar di taman larangan begitu juga dengan timun,tomato,sengkuang dan macam-macam lagi yang berubah bentuk dan rupa apabila terhidang di meja beradap si Raja Sehari.Aku cukup terpegun dengan kreativiti mereka malah meja itu pasti jadi tumpuan aku setiap kali ke majlis kenduri kahwin. Terdetik di hati suatu hari nanti aku ingin jadi seperti mereka menghiaskan meja makan Raja Sehari .

Hari ini....tugas itu mula teralas di atas bahu aku. Bukan untuk orang lain tapi untuk adik-beradik sendiri.Sejak adik kedua aku,ketiga dan yang akan datang ini aku telah ditugaskan oleh EMAK untuk buat kerja-kerja ini.Barulah aku tahu betapa susahnya nak mencari idea untuk buat benda-benda yang remeh temeh ni.

Sekarang aku tengah fikir gaya dan hiasan apa yang sesuai untuk majlis kali ini, mungkinkah sama seperti dua majlis yang sebelum ni atau aku akan buat gaya yang lain pulak?

 C/N : Aku pulak yang lebih berdebar dari si pengantin!!


Salam Ukhwah

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails