Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Sunday, September 5, 2010

Biskut Cornflakes.


Ha ha ha.....ini biskut terakhir yg aku buat.....siang tadi aku duk mengguli kuih ni sampai petang pasai apa...pasai aku dah terderhaka kat resepi asalnya....padan dengan muka aku pandai-pandai mengubah resepi.....sudahnya adunan aku jadi 3 kali ganda dari adunan asal....nak termuntah aku mengabihkannya sorang-sorang dah lah asistant2 aku dah balik kg....tak ada sapa nak tolong aku....buatlah sorang-sorang sampai ke petang.

Resepi asal ni aku cilok dari blog kak UMMI KUANTAN....blogger masak-masak yg teramat terrer dengan resepi masakannya.....kak ummi bagi satu adunan aku yg tamak terbuat 3 adunan sekali...sengaja menambah-nambahkan tepung akibatnya adunan aku tak melekat pada cornflakes.....terpaksa pulak aku pukul butter dan gula yang lain nak kasi adunan tu lembik balik....nasib baik menjadi jenuh aku menyiapkannya!!

* Resepi asal dari blog kak ummizaihadi,kuantan.

RESEPI BISKUT CORNFLAKES

BAHANNYA: (anggaran 70 biji)
1/2 cawan butter
1/2 cawan gula castor
1 biji telur
2/3 cawan kismis hitam
1 cawan tepung naik sendiri (di ayak)
2-3 cawan cornflakes ( diramas dan hancurkan sedikit)

CARANYA:
Pukul mentega dan gula hingga kembang. Masukkan telor dan pukul lagi. Dalam bekas lain, campurkan tepung dengan kismis. Kemudian masukkan dalam adunan dan gaul rata. Gunakan sudu teh, cedok adunan jadi ketul dan jatuhkan ke dalam bekas yang berisi cornflakes ramas tadi, golek-golekkan rata. Letak dalam paper cup (cawan kertas). Bakar pada suhu 180 C selama 12 - 15 minit/hingga kuning keemasan. Biarkan sejuk baru disimpan dalam bekas kedap udara.


Resepi asal cuma dapat 70 biji...tapi aku dapat beratus biji biskut ni pasal memandai-mandai menambahkan lagi tepung ke dalam adunan aku!!


CN : Pasni oven aku akan berehat semula setelah bekerja keras.

SALAM UKHWAH:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails