Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Tuesday, September 28, 2010

Qadha Puasa Ramadhan dan Puasa sunnat 6 hari di bulan Syawal.

Sekarang ni adalah masa yang paling sesuai untuk melakukan amalan sunnat puasa 6 di bulan syawal.....ada juga yang dah melaksanakannya di awal minggu pertama raya yang lepas lagi.....Taniahlah kepada mereka-mereka yang telah berjaya menghabiskan puasa enam tersebut.....kepada yang belum masih ada lagi masa untuk kita melakukannya.

Di sini aku nak kongsi sedikit petikan dari beberapa hadis mengenai puasa sunnat enam ini....kepada yang dah tahu baguslah tetapi kepada yang tak tahu aku harap ini dapat membantu anda semua.....semoga amalan puasa wajib dan sunnat kita di terima ALLAH SWT.

1. Diriwayatkan dari Aisyah (R.A) , ia berkata : Adalah seseorang antara kami tidak puasa pada bulan Ramadan pada zaman Rasulullah(S.A.W) maka ia tidak sanggup mengqadhakannya (membayar puasa yang di tinggalkan) sehingga datang bulan syaaban (yakni pada bulan syaban baru bisa membayar puasanya). ~ (H.R : Muslim)

2. Diriwayatkan dari Aisyah (R.A) ia berkata : saya mempunyai hutang puasa bulan Ramadan, saya tidak mampu membayarnya  sampai datang bulan Syaban.~ (H.R.Bukhary)

3. Diriwayatkan dari Abu ayyub al-Anshariy (R.A):
   Sesungguhnya Rasulullah (S.A.W) bersabda: barang siapa puasa pada bulan Ramadan ,kemudian di ikuti puasa 6 hari pada bulan    syawal adalah seperti puasa setahun penuh.~ (H.R : Muslim)

KESIMPULAN DARI HADIS-HADIS DI ATAS :

@  Barangsiapa yg mempunyai hutang puasa bulan Ramadan,hendaklah segera di qadhakan secepat mungkin jangan di tunda-tunda kecuali kerana uzur dan terpaksa di tunda meskipun sampai bulan syaban (Dalil:2)

@  Disunnahkan puasa 6 hari pada bulan Syawal dengan syarat puasa Ramadannya sudah lengkap,Tidak ada hutang.

@  Pengamalan puasa 6 hari ini dapat di lakukan secara berurutan ( 6 hari berturut-turut) ataupun berselang seli (tidak berurutan).
    Yang penting perlaksanaanya adalah selama bulan syawal.


CN : Setiap amalan wajib dan sunat yang di lakukan janganlah  ada perasaan riak.....ini akan mengurangkan atau menghilang pahala kita nanti.


SALAM UKHWAH

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails