Wajah-wajah kesayanganku.......

Wednesday, November 30, 2011

MAJLIS SILANG PEDANG.....kalau dah namanya rezeki tetap gak aku dapat tengok.

Salam sejahteraa... !!!
Rabu
3 Muharram 1433H


Sorry beribu ribu lemonlah yea kalau korang rasa jemu tengok aku asyik tayangkan gambar2 majlis kawin je sekarang ni.
Sebenarnya aku nak publishkan semua gambar dalam phone aku ni pasal aku nak delete gambar-gambar ni semua secepat mungkin.
Lepas ni banyak lagi gambar yg perlu di ambil jaddi kena kosongkan folder untuk memudahkan proses muat turun gambar yg terbaru nanti.
Sekarang ni aku lebih selesa ambil gambar guna camera phone pasal ia sentiasa ada bersama aku.

Nak ambik gambar curi2 pun sonang orang bukan perasan pun.
Berbanding kalau kamera digital aku tu yg sering terlupa nak di kendong ke hulu hilir pastu tak leh ambik gambar sorok-sorok.
Nak ambik gambar sambal belacan kat meja kenduri org pun kena pikir ompekblas kali nak guna digital tu.
Silap-silap kang ada yg heran nengok den " Sambal belacan pun nak diambik ea gambar jakun ko apo ? "



Kalau hari sabtu hari tu aku belasah 2 buah umah kenduri , hari minggu  1 Muharram tu aku melantak lak kat 3 buah umah lagi.
Yang kat atas tu umah yang pertama aku pergi...kat kg sawah liat, Kuala Klawang.
Sebenarnya aku cuma jadi driver untuk mak dan abah pasal ini umah kawan abah aku bukan sedara mara kami.
Kat umah pertama ni temanya hijau...tu semua anak beranak, cucu dan menantu tuan umah.
Semua mereka pakai kemeja kaler hijau baik lelaki atau pompuan.
Abah aku cakap anak ea lapanboleh orang......kuuuuusss semangattttt !!
Aku rasa semua kakitangan angkat pinggan2 dan masak memasak tu anak beranak dia je tak payah panggil katering atau orang lain tolong lagi dah.
Lagi satu mereka semua pakai satu sut kemeja hijau memang senanglah nak buat kojo yg pompuan tak payah pakai baju kurung yang  megheban tu pun.



Zaman sekarang ni kalau tema majlis tu  ijo , tuan umah anak beranak  pun pakai baju kaler ijo, pengantin pun baju ijo , khemah pun ijo , air pun ijo cuma time mereka marah dan penat jo  badan tak  tukar kaler ijo macam incredebelhack tu .


Kalau dah aku jadi drebar mak abah aku ofkos lah aku kena makan sekalikan......dalam banyak2 umah yang aku pergi dalam dua ari tu cuma umah ni aje yang ada ikan talapia goreng cili api.... memang susah nak jumpa lauk-lauk macam ni ... balik-balik ayam ....balik-balik daging .



Disebabkan kami 3 beranak orang pertama yang sampai jadi kamilah orang pertama yg bukak tray lauk pauk tu..... tak lama lepas tu barulah dyorang semua ni sampai...memang selesalah nak makan dan duduk pasal orang tak ramai tak payah menatang pinggan 5 minit nak tunggu orang lain bangun dulu.



Ini majlis yang kedua kami pergi....cuma depan umah mak aku je... majlis ni di buat di padang dan dewan SEK KEB AMAR PENGHULU..... sekolah rendah aku dulu... kat sini aku terlupa bawak phone tertinggal lak dalam keta....yang ni tema majlisnya hitam putih..... kat sini kami pergi beramai-ramai.




Yang ini pulak rumah yang ketiga kami semua pergi kat Taman Bukti Seremban.
Ini pun bukan umah sedara tapi umah kawan adik aku ....NOOR.
Mereka ajak kami satu keluarga tapi yang buat aku teruja sangat nak ikut sekali ke sini tu pasal ada majlis silang pedang pasal pengantin lelaki ni berpangkat kapten dalam tentera.



Sebenarnya NOOR pun tak tahu ada majlis silang pedang ni dia tak perasan ada tertulis dalam kad jemputan tu.
Mata aku ni biasalahkannnn cuma rabun jeee walaupun tulisan tu kocik tapi aku leh perasan gak perkataan ... MAJLIS BERSANDING / SILANG PEDANG.



Aku tak pernah hadiri majlis yg ada silang pedang macam ni jadi aku teringin sangat nak tengok dan ambil gambar buat kenangan.
Bagi orang lain mungkin tak heran kottttt.
Dulu ada sorang budak kampung aku pun  majlisnya lalu bawah pedang gak tapi aku tak datang masa tu pasal ada hal yang lain kali ni peluang yg takkan aku lepaskan.
Bagi aku acara simbolik macam ni sangat2 menarik bukan semua majlis perkahwinan kita dapat tengok .....kalau pun pengantin tu anggota tentera tapi tak berpangkat kapten sekurang2nya pun ko takkan rasa tengok dowh.




Waktu ni pengantin sedang lalu di bawah pedang tapi tetiba je pulak amoi kat depan tu block aku punya kamera... hampasgas botollahhhhh .
Terusssss tak nampak pengantin tu yang nampak rambut si amoi tu je haaa.






Lepas lalu bawah pedang mereka berjalan ke pelamin.
Yang kelakarnya bukan main laju pulak pengantin ni berjalan.
Berdesupppp je terus ke pelamin..... mungkin pengantin lelaki tu gabra kottttt !!





Kat atas pelamin pun di apit oleh pengawal-pengawal yang memegang pedang masing-masing.
Korang ado ko   macam tu time nikah duluu ??


Comel-comel inang2 kecil kat depan tu.

Kalau ada adik-adik manis kat luar tu  teringin nak lalu kat bawah pedang masa jadi raja sehari sok  cuba-cubalah tekel abang tentera yang berpangkat kapten.
Merasalah lalu bawah pedang yang berkilat-kilat tu.
Kalau tak ko lalu jelah bawah tiang lampu tu.
Yang pentingnya pasangan pilihan kita tu adalah lelaki yang bertangungjawab kepada keluarganya nanti walaupun hanya seorang lelaki yg biasa-biasa sahaja .

Apa yang penting...... KERJASAMA ( sebut macam citer katun wonderpet tu yea )



SALAM UKHWAH

Tuesday, November 29, 2011

Baguslah kannnn....senaaaaang keja aku..hehe...

Salam Sejahteraa...!!
Selasa
3 Muharram 1433H




Bakul bakul dan kotak hantaran yang dah siap di tampal bunga dan kain ikut warna tema pilihan Ayie- purple.



Kain ela yang akan di hadiahkan kepada bakal tunangnya juga berwarna purple.

Aku sekarang dah mula sibuk  membuat persiapan untuk gubahan hantaran Ayie.
Majlis pertunangan adik lelaki bongsu aku ni akan di adakan pada minggu ini.
Tema pilihan Ayie ialah purple.
Mengikut perjanjian bakal tunang Ayie akan beri kami 7 dulang sementara kami pula akan membalasnya dengan 5 dulang sahaja.

Oleh kerana semua barang2 dalam dulang hantaran adalah mengikut apa yg kepala hotak aku fikirkan jadi dengan persetujuan ramai aku telah memilih untuk mengisi dulang2 tu dengan kek, coklat dan gula-gula,kain ela yang aku gubah bentuk kelopak bunga , buah-buahan serta puding laici.
Bagi aku kalau setakat bertunang ni eloklah diberi kuih muih atau manisan sebagai pengiring ahli rombongan.
Selain dari nak elakkan pembaziran semua ahli rumah pun boleh merasa dan makan2 sekali.



Kain ela kaler purple dah siap aku gubah bentuk kelopak bunga..... sesuailah kan untuk si gadis di taman bunga larangan...ahakkksss !!!


Tup..tup pagi tadi Noor tepon aku bagitau emak suruh cancelkan salah satu gubahan tu dan di gantikan pulak dengan bunga rampai.
Oppsss... sapo pulak nak makan bunga rampai ?
Bagi aku ini macam membazir jee  bagi orang bunga rampai sedulang pastu nanti di tabur dan di buang-buang.
Kalau bagi makanan leh gak di makan konyang gak porut tu.

Tapi mak aku cakap bunga rampai tu akan di isi cincin di dalamnya jadi kalau nak adakan jugak 5 dulang hantaran dan di campurkan dengan dulang cincin bersama bunga rampai dah jadi 6 dulang.

Dalan adat perkahwinan dan pertunangan angka genap memang tak di galakkan seelok-eloknya angka ganjil... yg ini memang aku tahu.

Bila aku cakap kita bagi saja mereka 7 dulang tapi mak aku lak cakap sama-sama  bilangan dulang dengan pihak perempuan jugak tak boleh.
Nanti pihak perempuan kena lak tambah lagi 2 dulangnya untuk di jadikan angka ganjil maksudnya 9 dulang dari mereka dan 7 dulang dari kami.
Seboleh-bolehnya tak mau menyusahkan pihak sebelah sana yg kena lak tambah 2 dulang lagi untuk kami.

Aku dah beli coklat bebanyak jadi gubahan untuk coklat tak boleh di batalkan.
Aku dah gubah kain ela jadi kelopak bunga...kek pun Ann dah siap tempah .
Yang belum beli lagi adalah buah dan belum buat puding sebab benda2 ni kena buat dah last-last minit nanti.

Noor cadangkan tak payah buat puding .
Oooohhh...aku memang sayang sangat dengan adik aku yg sorang ni.
Dia memang selalu menyenangkan kojo aku.
Ini bermakna dulang puding akan digantikan dengan bunga rampai dan cincin.
Mak kata dulang cincin bersama  bunga rampai adalah WAJIB .

Okeylah tu kan sonanglah sikit kojo den.
Tak payahlah aku nak duk kat dapur malam-malam kenduri kat umah mak aku tu nanti buat puding.
Lepas kenduri leh aku lepak-lepak dopan tv .

Bab bunga rampai tu biarkan  anak-anak dara je yg buat dan hiris daun pandan.
Pasal anak dara ni ada bau wangi macam bunga rampai.
Mak-mak dara malaslah nak buat bab racik meracik ni lagikannnn .... .
Cukup-cukuplahhhhh dah meracik bawang kat dapur tu hari-hari.



SALAM UKHWAH


Monday, November 28, 2011

Tak tegur salah dah di tegur pun salah jugak.

Salam Sejahteraa...!!
Isnin
2 Muharram 1433H


Aku sebenarnya malas nak storymory pasal emosi emosi ni kat sini.
Tapi kerana aku dah ada blog dan ini blog aku...aku bebas untuk meluahkan perasaan tak puashati aku kat blog aku sendiri.

Aku di ajar agar menegur orang terutamanya  mereka-mereka yg kita kenali lagilah pulak kalau sedara mara atau sepupu sepapat.
Kalau kita nampak orang tapi  tak tegur di katanya kita ni sombong.
Dah di tegur ada jugak yg membalas acuh tak acuh ataupun bersikap biadap.

Manusia ni kalau membalas teguran orang lain tak boleh ke berfikir dulu sebelum bercakap?
Dahlah kau tak nak tegur orang tu dulu kau buat lak dia terasa hati  lagi.

Petang semalam sewaktu aku balik dari umah kenduri kawin memang dah mendung nak hujan.
Aku ada nampak kereta sepupu aku kat umah pak lang aku kat sebelah umah aku tu.
Tapi mereka semua kat dalam umah tak keluar2...tak lama tu hujan turun lebat sampailah ke malam.
Pagi tadi aku pergi kerja cam biasa tapi aku tengok keta dyorang ada lagi.
Aku fikirkan mesti dyorang duk situ sehari dua sebab cuti sekolah.
Lagipun umah tu memang pak lang aku kosongkan tak bagi orang menyewa untuk kesenangan dia anak beranak bermalam hujung minggu kat umah tu.

Petang tadi aku balik kerja dyorang ada lagi pastu banyak pulak barang lain kat umahnya.
Kebetulan Ayie singgah ke umah aku petang tadi sebelum balik JB dan dia bagitau pak lang kata akak sepupu aku tu suaminya pegawai bomba dapat bertukar ke nilai....sebelum ni bertugas di perak.
Buat sementara waktu ni mereka anak beranak duduk kat umah pak lang iaitu bapak dia  dulu sementara tunggu penyewa rumahnya kat sikamat, seremban tu keluar hujung bulan depan.

Waktu Ayie nak balik aku hantarlah sampai ke keretanya dan aku nampak akak sepupu aku tu kat luar rumah tu.
Dah aku nampak dia aku pun tegurlah dia... " Dah pindah sini ke kak?"
Boleh pulak dia jawab balik " Tak nampak ke dah sebelah umahhhh "

Amboiiii ayat kauuuuuu !!!
Tetiba je lak menyirap darah aku dengar jawapan macam tu terus je aku jawab balik.
" Sapa lak yang  tak nampak pasal nampaklah orang bertanya "

Pasal aku nampak kaulah aku tanya  walaupun aku tahu kau memang duk situ sekejap je.
Tak boleh ke kau jawab leklok  " aahh pindah sini tapi sementara je....   "

Ni tak ko boleh selamba badak cakap aku tak nampak ko pindah ke situ.
Kalau aku tak nampak kau  aku tak tegur ko dulu ......ini dah lah aku tegur ko dulu ko boleh ayat lak kat aku  " TAK NAMPAK KEEEEEE  DAH SEBELAH UMAHHHH !!!!! "

Di sebabkan aku nampak ko anak beranak ada kat umah tulah aku tegur kau.
Kau ada nak tegur aku dulu ?
Dah nampak pun bebuat tak nampak !!
Kau baru sari pindah sebelah umah aku ni dah nak loyar buruk lak dengan aku!

Helloooo... mentang2lah waktu aku tegur kau aku pakai cermin mata ko ingat aku dah buto !
Aku masih nampak lagi hokeyyyy !!
Aku cuma rabun jauh aje.
Aku belum lagi buta sampai tak nampak ko yg hitam legam tu tercegat berdiri kat depan pintu tu.

Walaupun kau dan aku bersepupu itu tak bermakna kau boleh cakap main lepas jeee...
Kita bukannya terlalu rapat ataupun mesra...... jumpa pun setahun sekali kekadang tu dua tahun sekali itu pun time raya je.
Sesekali berjumpa tu tak boleh ke kau gunakan ayat yg mesra di dengar ?

Nilah yang  kekadang tu aku malas nak menegur orang dulu pasal ada sesetengah orang ni tak pandai nak membalas teguran orang yg menyapanya dengan cara yg berhemah.
Kadang2 tu aku lebih suka senyum je dulu kat orang tu.... baru berani nak tegur .
Tapi kalau orang tu nak balas senyuman aku pun malas.....ahhh  boleh pi lahhhh dengan dia.

Sesetengah orang ni suka nau menyombong tak bertempat sedangkan diri tu taklah sehebat manapun .
EX jo yang lobihhhhh.
Huhhhhhh...!!


SALAM UKHWAH

Makan kenduri di rumah ibu kanak2 yg terbunuh dlm tragedi lori petronas terbalik dan terbakar Disember 2009.

Salam Sejahteraaa..!!
Isnin
1 Muharram 1433H



Selamat tahun baru hijrah buat semua pengunjung blog RKTS ni.
Pejam celik dah masuk tahun baru islam dah sebulan lagi masuk lak tahun baru omputih kata mak aku.

Okeyyy sempena cuti sekolah ni memang banyaklah jemputan kawin yang kita dapat.
Klau tak sampai 2 ke 3 jemputan satu hari memang tak sah kekadang tu ada gak sampai 5jemputan.
Kebiasaannya yg dekat dan saudara mara di dahulukan yang dah jauh-jauh tu kalau dah masuk jemputan ke 4 memang terpaksalah di tinggalkan .
Nak nak lagi rumah tu jauh bebeno kalau pergi pun memang tak larat nak menelan nasi lagi dah.
Sama jugak dengan aku sabtu dan ahad semalam je purata jemputan yg aku sempat hadiri ialah 5 rumah.



Sabtu hari tu 26/11/2011....PRINCE ada latihan teakwando kebetulan ada 3 jemputan kahwin ari tu.
Prince kena buat latihan hari sabtu pasal cuti sekolah ni sifu dia tak buat kelas hari ahad macam biasa.
Jadi kelas hari sabtu bermula 10 pagi sampai 12 tengahhari.





Lepas je hantar prince pukul 10 pagi tu aku terus pergi beli barang2 untuk buat gubahan adik lelaki aku ayie.
Ayie akan bertunang minggu ni jadi semua kelengkapan gubahan untuk di beri ke pihak perempuan adalah tanggungjawab aku untuk menyediakan dan mengubahnya.
Aku beli pelbagai jenis coklat dan gula-gula serta acuan puding.
Dalam  pada aku sibuk-sibuk cari bahan tu tengok jam dah pukul 11.30 pagi dah.... cepat je masa berjalan.
Cepat- cepat aku drive pergi ambik Prince dalam pada tu dah pukul 12 dah.

Plan awalnya lepas ambik prince aku nak terus pergi kenduri kawin dekat taman aku ni pastu teruslah balik kampung ke rumah mertua pie sebab akak ipar pie kawin hari tu.

Tapi hubby call bagitau dia tak sempat balik pasal banyak kerja dan mintak aku masakkan untuknya sebelum balik kg.
Terpaksalah aku balik kerumah dulu masak untuk dia pulak pastu baru aku bertolak balik kg.
Kenduri kat taman aku ni terpaksa aku tinggalkan pasal waktu aku balik ke kg tu dah pukul satu petang dah.




Ni anak menantu tuan rumah kenduri yg pertama aku pergi sepatutnya ini rumah ke dua tapi rumah pertama kat taman aku tak dapat pergi pasal dah tak sempat dah.... kena kejar masa pasal umah yg ni lebih afdal untuk pergi. Dalam gambar tu adik lelaki aku pie anaknya iman dan isterinya ikin.... kakak ikin yang kawin.



Aku terpaksa drive dari senawang ke felda sg rotan selaju-laju yang boleh pasal abah aku yg dah menunggu kat situ dah bising dah.
Mak abah dan adik beradik aku yg lain-lain dah ada kat umah mertua pie.....dah siap makan pun dah.
Dia tak tahu yang aku ni kena buat banyak kerja sebelum boleh balik.....nak kena masak untuk laki aku lak dulu.
Dah lah perut aku lapar lagi pulak kena kejar masa ...noor lak berkali-kali mesej tanya aku kat mana pasal abah dah bising tengok aku tak sampai-sampai lagi.
Dahlah  jalan sana-sini kena blok kat kemah kawin...stress betul aku... ni yg lecehnya kalau kenduri kawin dalam taman.
Aku sampai dah dekat pukul dua petang ..... orang pun dah tak ramai dah.



Dek kerana terlalu lapar licin pinggan makan tu aku kerjakan..... tulang ayam pun tak nampak haa... osah kebulur betul aku... lapar dan penat memandu jauh-jauh ni !!
Aku terlupa nak ambik gambar lauk kat umah ikin ni....dah lapar tak tahan dah.



Korang ingat lagi tak kejadian disember tahun 2009 yang lalu yang mengemparkan Malaysia.
Kisah lori minyak petronas terbalik yang merempuh rumah dan mengorbankan nyawa dua beradik .
Kejadian ni berlaku di kampung aku... orang kampung aku yang jadi mangsanya tapi itu kejadian 2 tahun yang lepas .




Hari ini tapak umah yang menyaksikan kematian dua beradik yang tragis tu dah jadi tanah lapang.
Dulu kat sini adalah rumah mereka sekarang dah jadi tempat letak kereta untuk setiap majlis kenduri yang di adakan oleh ibu mereka.





Lepas ke rumah mertua adik aku , aku bawak mak aku ke kenduri kawin rumah yang ni pulak.
Nilah muka tuan rumah yang terpaksa terima takdir 2 anak kesayangnnya telah tiada lagi dalam kebakaran tu.


Ini merupakan majlis perkahwinan anak sulungnya....abang  kepada dua beradik yg malang tu.
Dia ada 4 anak kalau aku tak silaplah.
Dua anak lelakinya dah dewasa sedangkan dua yang terkorban tu masih bersekolah lagi.
Anak lelaki bongsunya yang terkorban dalam kejadian tu lebih kurang sebaya dengan anak bujang aku .
Seorang lagi yg terkorban ialah anak perempuan tunggalnya.



Inilah rumah baru yang digantikan oleh kerajaan dan syarikat petronas kepada ibu 2 beradik yg malang tu.
Rumah ni didirikan berhampiran dengan tapak umah lama yg terbakar tu tapi jauh dari jalanraya dan selekoh tajam yang menyebabkan lori tangki petronas terjunam jatuh menghempap rumah mereka dulu.

Walaupun aku sampai sini dah dekat 3 petang tapi tetamunya masih lagi ramai.
Dia ni merupakan ketua wanita umno cawangan Ulu Klawang.

Waktu ni aku ingat nak ambik gambar lauk.
Macam biasalah lauk2nya semua yang kita jumpa kat majlis2 kawin cuma aku rasa ayam masak black peper tu yang mengoda tekak aku untuk mengambil lebih sedikit.
Rasanya pun leh tahanlah sodapnya..... menu ni semua hasil gotong royong jiran sekampung.



Prince dan Princess aku cuma ratah lauk dengan makan kuih je pasal dah kenyang makan kat umah maklang dia tadi.
Lepas pergi dua rumah ni aku terus balik ke umah mak aku.
Esok paginya  hari ahad ada lagi 4 jemputan tapi 3 je yang larat aku pergi yang satu lagi terpaksa di tolak.
Nanti aku story mory pasal majlis kawin silang pedang lak.
Yang tu dah tentu angota tentera yg kawinkan... tunggu aje esok.
sekarang aku nak sambung wat kerja aku balik.


SALAM UKHWAH

Saturday, November 26, 2011

Berdoa untuk Akhir Dan Awal tahun...mesti buat !!

Salam sejahteraa...!!
Sabtu
30 Zulhijjah 1432H


Hari ini hari terakhir untuk tahun 1432H.....sebaik masuk sahaja waktu maghrib nanti kita akan berada pula di tahun baru di dalam kelendar islam iaitu 1 MUHARAM  1433H.

Jangan lupa baca doa untuk akhir tahun di penghujung waktu ASAR ini dan awal tahun setelah masuk MAGHRIB....hanya setahun sekali sahaja kita membaca doa awal dan akhir tahun ini .Semoga kita semua terpelihara dari fitnah syaitan untuk setahun yang akan datang....mudah-mudahan !!


DOA AKHIR TAHUN



<>DOA AWAL TAHUN<>
  

 
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulahyang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaM perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekelian kuncunya, tenteranya dan penolongnya. aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.
Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan paa sahabat. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam....Amin...
Waktu membacanya:
Doa ini dibaca 3 kali setelah masuk waktu maghrib pada malam 1 Muharram,  Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, "Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah syaitan."


SALAM UKHWAH:

Friday, November 25, 2011

Bulan Muharram ialah bulan pertama dalam tahun hijrah...... SELAMAT TAHUN BARU 1433H !!

Salam Jumaat hari penghulu hari...!!
Jumaat
29 Zulhijjah 1432H


kedit to gugell


Bulan Muharram ialah bulan pertama dalam kalendar hijriah.Tahun berlaku peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w ditandakan sebagai permulaan kiraan kalendar Islam. Tahun berlaku peristiwa hijrah telah ditanda sebagai  tahun pertama kalendar Islam. Tetapi peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. bukan berlaku dalam bulan Muharram. Pengkaji sejarah yang masyhur mengatakan hijrah tersebut berlaku pada bulan Safar.


Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)

Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab.Umat Islam dilarang berperang dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut.

Al Allamah Ibnu Hajar menulis, telah meriwayatkan oleh Abi Daud bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم) memandubkan (yakni SUNAT) berpuasa dibulan-bulan haram.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seutama-utama puasa sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa bulan Muharram dan seutama-utama solat sesudah solat fardu ialah solat malam". (Sahih Muslim)

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura. (Sahih Bukhari)


Rasulullah s.a.w. bersabda; "Berpuasa kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi." - Riwayat Al Baihaqi




SALAM UKHWAH

Thursday, November 24, 2011

Pepagi lagi dah buat aku suspen !!

Salam Sejahteraa..!!
Khamis
28 Zulhijjah 1432H




Sejak lappy dah jatuh sakit ni kan masa aku untuk blogwalking amat amat terhad.
Terpaksa jenguk blog kawan2 kat ofis jee itu pun kalau tak banyak kojo kalau  kojo banyak  dapat update satu entry sendiri pun dah cukup bagus.
Anak-anak aku kat umah tu dah bising dah tak dapat main game beberapa hari ni.
Lagilah boring gila kena duk umah tengok tv je tak pat main angry bird.
Tapi elok jugakkan kalau selalu macam ni....hehehe.... jimat letrikkkk !!



Kedit to gugell


Semalam aku dapat cek dari syarikat insuran keta baru aku tu.
Aku transferkan Ncb kereta yang dulu ke kereta yang baru.
Jadi mereka kena pulangkan balik  55% duit insuran kereta baru yang aku dah siap-siap bayar masa memula beli ari tu.
Hampir 2 bulan aku tunggu bila dengar je cek dah sampai riang gumbira hati ku ini.

Di sebabkan produa call pun dah petang dan aku ambik cek tu  petang jadi memang tak sempat nak bank in.
Lagilah pulak petang semalam kat dataran senawang penuh dengan kereta dan orang pasal player bola N. sembilan turun bawak piala Malaysia ke sana.
Daripada round satu dataran tak dapat parking lebih baik aku balik  umah jee.

Pagi tadi aku kuar umah awal dari biasa terus ke bank rimau kat dataran tu.
Memang senanglah dapat parking pasal pukul 7.40 pagi orang tak ramai berbanding dengan petang.
Aku terus je ke mesin deposit tu masukkan cek.
Dah tekan tekan nombor akaun masukkan cek tapi cek tak masuk.. kuar balik.
Aku cuba lagi tekan tekan masukkan cek tak jugak boleh... adoiiiii !!!

Kali ke empat aku tekan no dan masukkan cek tapi cek kuar jugak tak masuk pun dalam mulut mesin tu.
Ni yang  acik lotih niiiii ...... cek tendang ke hapa ???
Dah lah tak ada orang nak bertanya.
Tengok jam kat tangan tinggal sepuluh minit lagi kul lapan.
Nak tak nak aku terus kuar dari bank rimau dan masuk dalam keta tak jadi bank in kan cek tu.
Dalam keta lampu minyak pulak berkelip-kelip tandanya minyak dah nak habis.
Waduh waduh sempat ke sampai ke ofis ni nak isi minyak memang tak sempat.... semalam tak nak pulak dia berkelip macam tu.
Dalam pada tekan pedal minyak nak kejar masa pandang belakang tanker minyak pulak berderet-deret dengan treller lagiii..... ayoyoooooo !!

Aku mulalah seriau kalau tangker minyak laju-laju kat belakang keta aku ni.
Takut dia tak sempat break je kat trafic light kang di sondolnya buntut keta aku.
Aku nekad je  walaupun lampu minyak dah berkelip-kelip dan harap2 keta tak mati tengah jalan.
kang aku lambat lak nak punch in.
Sampai je ke ofis parking pulak tak doooo.
Semuanya dah ponuh...aku bantai parking depan keta member aku.
Tapi tak kisahlah kan dia balik kul 6 petang aku lak balik kul 5 kang maknanya aku yang kuar dulu sebelum dia.
Dia nampak aku dan cakap " X pe x pe....i balik lambat lagipun i tak kuar kemana nanti "...sambil senyum manis kat aku...:))

Tadi aku ambik pass kuar ke bank rimau tu lagi.
Lebih baik aku bank in kan cek tu time staff bank ada waktu ni.
Senang kalau apa-apa masalah aku leh mintak tolong kat dyorang kalau pergi kul 5 kang kat sapa aku nak bertanya.
Lagipun aku tak senang hati selagi aku tak bank in kan cek tu dalam akaun aku.
Dah 2 bulan aku tunggu dah...tak sanggup aku nak tunggu lagi 8 jam sampai petang kang.
Aku singgah pertronas dulu isi minyak ponuh ponuh... bila lampu tu dah padam sonang sikit hati den nak drive.

Tapi sekali je pulak aku tekan no akaun dan masukkan cek  terus je masuk dalam mulut mesin tu.
Hampehhhh betullahhh..... cubalah pagi tadi senang macam ni tak payah aku susah-susah kuar ke sini lagi.
Sib baik bos aku sporting giler...... tak banyak soal bila aku mintak kuar sekejap.
Tu yang aku suka sangat tuuuu...senang je nak kuar kalau ada emergency kesss.
Susahkan nak dapat bos yg sebaik bos aku tu...hihihi.....



SALAM UKHWAH



Tuesday, November 22, 2011

20112011 befday & Annivessary...... Tima kasih kepada yg ingat !!

Salam Sejahtera...!!
Selasa
26 Zulhijjah 1432H





Semalam aku dah buat satu entry pasal PRINCESS buat kek coklat berkrimkan aiskrim.... haa tu dia kat atas tu gambar kek hasil tangan PRINCESS aku..... walaupun rupa kek tu taklah sehebat kek kat bakery yang terkenal kat luar tu tapi ia yg TERhebat di mata dan hati aku...... segala jenis aksesori kat atas kek tu dia beli menggunakan duit tabungannya sendiri..... sepatutnya entry ni aku taip pada hari kejadian iaitu AHAD 20/11/11 hari tu tapi dek kerana lappy aku tetiba je jatuh sakit jadi entry ini terpaksa di bawa ke hari ini 22/11/11.




20 November hari tu adalah hari lahir aku dan aku jugak berkongsi bulan lahir yg sama dengan HUBBY.... Syukur aku masih lagi bernafas di tahun kelahiran dan ulangtahun perkahwinan kami berdua.......senang nak citer bulan ni adalah 3 + 1 bagi kami berdua.

Hari ini tanggal 22/11/11 genap sudah 15 tahun aku menjadi teman hidup buat suamiku.....selama 15 tahun hidup bersama berbagai2 dugaan dan cabaran dah aku lalui.... cerita suka duka sedih dan tangis semuanya aku simpan kemas di lubuk sanubariku.... kami yang mulakan hidup bersama hanya dengan angka kosong tanpa ada apa-apa harta dunia dan akhirat 15 tahun dahulu kini dah boleh tersenyum dengan apa yang kami miliki.... Allah anugerahkan kami sepasang cahaya mata yg menjadi penyejuk di mata dan penawar di hati, yang sihat dan sempurna tubuh badannya..... mempunyai rumah sendiri atas titik peluh dan beberapa biji kereta atas kesungguhan membanting tulang 4 kerat dan juga sebidang tanah atas nama sendiri.....cukup makan dan pakai..... syukur alhamdulillah walaupun segala yang aku ada hari ini tidaklah semewah mereka yang kaya-kaya tapi sekurang-kurangnya aku lebih bernasib baik dari mereka2 yang langsung tidak mampu memilikinya.



Sejak dari tadika PRINCESS  memang tak pernah lupa untuk meraikan hari ibu dan hari lahir aku... kalau dulu masa kecik-kecik dia cuma pandai buat kad ucapan sahaja ...  bila dah masuk sekolah rendah dan dah pandai menabung dia belikan hadiah atau kek comel yang murah-murah kat bakery tapi bila dah meningkat remaja dan dah pandai pulak buat kek sendiri dia hadiahkan pula  kek hasil air tangannya sendiri buat aku...... satu-satunya perkara yg aku sendiri pun tak pernah buat di hari lahir emak aku.



Aku nak ucapkan terima kasih jugak di atas semua ucapan yang aku terima pada 20hb hari tu.... tima kasih atas ingatan adik-adik aku sendiri.... SHILLA , AYIE dan NOOR.....sepupu aku NORLINA AJIELINA .... opismate aku PATRICK, EISYA, MDM LEOW, NIKKI, CHERYL ,PURIDAH, MOHD SHAH....  kawan-kawan sekolah aku dulu .....KASEH KEJORA, KAMSIAH, NORLI JOHARI , MUMMY PAQUE  dan ILA ZAHIRAH yang sudi menelefon aku semata-mata nak ucapkan happy befday.... dan kepada adik MOHD NAIM yang sentiasa ingat kat aku .... terima kasih diatas ingatan dan ucapan ikhlas dari kamu semua ... aku sangat2 menghargainya dan aku abadikan nama-nama kalian semua di blog kesayangan aku ini.



SALAM UKHWAH


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!