Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Wednesday, November 9, 2011

Daging masak lomak cili api.





Tu diaaaaaa...... daging maaasak lomak cili api.....fresh dari dapur aku....daging pun daging fresh jugak...... nak perabihkan daging korban hari tu petang tadi lik kerja aku masak lomak cili api daging korban tu atas permintaan anak-anak aku...... malam ni line cantik pulak cepat je dapat upload gambar terkini ni tak payah nak tunggu setengah jam untuk sekeping gambar...... tu yang bersemangat tu hidangkan hidangan segar dari dapur tuan rumah tak payah tunggu esok-esok kat opiskan...hehe..

Macam biasalahkan kalau orang nogori masak lomak cili api mestilah ada bahan-bahan kat bawah ni :

Daging segar di hiris nipis dan di basuh bersih.
15 tangkai cili api ikut kepedasan yg di kehendaki ~ di tumbuk
1 inci kunyit hidup ~ di tumbuk
2 batang serai ~ di tumbuk
Santan segar secukupnya
2 biji ubi kentang di belah empat
Garam
1 keping asam gelugor



CARA-CARANYA :

1. Masukkan daging ke dalam kuali atau periuk bersama bahan tumbuk tadi dan biarkan sehingga air daging betul-betul kering dan daging kecut.  Sesekali di kacau agar daging kecut serata .
2. Setelah tiada lagi air daging dalam kuali masukkan santan dan ubi kentang dan kacau selalu agar tidak naik minyak ataupun santan berketul.Masukkan sekali asam gelugor kedalam santan .
3. Masak sehingga kuah mendidih dan ubi kentang cukup empuk. setelah ubi empuk perlahankan api dan rasa garam dan asamnya.
4. Jika semuanya ok biarkan beberapa minit dalam kuali dengan  api yg kecil agar kuah  mengelegak kecil sebelum di matikan apinya agar santan cukup masak dan mesra dengan daging.


             
                  Masak lomak cili api hidangan tradisi turun temurun orang-orang nogori sombilan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails