Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, November 3, 2011

Kerang Goreng





Okey nak citer sikit pasal kerang ni.... sebenarnya aku bukanlah peminat kerang ...... bau wap air kerang rebus tu pun dah buat aku mual.....tapi ari tu aku pergi pasar PRINCE ikut sekali dan suruh aku beli kerang...dia ni memang suka makan seafood..... petang semalam masa aku nak masak kerang ni untuk juadah makan malam tadi aku teringatkan menu kerang goreng kat blog MAK LONG AIDAH...Mula-mula rasa macam tak yakin je kerang tu leh masak pasal goreng tak gunakan air tapi aku nak rasa apa rasanya kerang goreng ni...... jadi aku rebus kerang tu setengah dan setengah lagi aku goreng ikut resepi mak long.




Hasilnya memang marvelous.... bagi tekak aku yg tak suka kerang rebus ni kerang goreng lebih sedap dan terasa ramuannya masuk ke dalam isi kerang tu.... walaupun kita tak mengunakan sedikit pun air dan kulit kerang tak terbukak sewaktu di masak tetapi isinya cukup masak ..... aku sengaja kopek kerang tu untuk diambil gambar isinya dan ia tak nampak merah menyala ataupun berlendir seperti kerang mentah.... isinya seperti di goreng di dalam kulit kerang .

SUMBER : Mak long aidah

BAHAN-BAHANNYA:
1 kg kerang cuci bersih.
4 ulas bawang merah di tumbuk ( Mak long tulis hiris tapi aku lebih suka di tumbuk)
3 ulas bawang putih di tumbuk
1 inci halia di tumbuk
2 batang serai diketuk
garam

CARA-CARANYA:

Panaskan setengah cawan minyak serta masukkan bahan hiris dan serai . Tumiskan hingga kekuningan dan masukkan kerang dan garam serta gaulkan biar sekata . Kecilkan api  dan tutup  kuali dengan tutup periuk sekejap ( TAK PERLU MASUKKAN AIR)  supaya kerang masak sekata. Bila dah masak bolehlah di hidangkan dengan sos kegemaran. Ratah macam tu pun sedap jugak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails