Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Tuesday, May 24, 2011

Berpaling dari Jannah mu...


Lakonan kak Ogy Ahmad Daud.
Best citer ni ada unsur2 kesedihan & kasih sayang..... tapi aku tengok pun sekerat jooo !!
Tinggal lagi stongah jam nak habih citer tu baru tengok kat astro malam tadi.
Tak pelah lenkali ada ulangannya kot... citer-citer kat astro ni memang selalu berulang2.



Kuih badak berendam


Ada sorang blogger tanya aku macammana rupanya kuih badak berendam tu.
Kuih tu kalau tak silap aku di panggil "kuih sopang" di area Kuala Pilah.
Kuih tu di buat mengunakan tepung pulut di letakkan inti kelapa di dalamnya.
Kemudian di gentel bulat ataupun di buat seperti bentuk karipap dan di kukus.
Lepas tu di masakkan santan kelapanya dan di makan bersama tepung pulut yang dah di kukus tu.

Kuih ni akan terasa kesedapannya jika intinya cukup manis dan terasa lemak santannya.
Tapiiii..... itulah yg buat rasa kuih aku tu macam hampeh.
Entah kemano maneh ea....... masuk balik dalam batang tobu tu agak ea !!

Satu pengajaran yang aku dapat bila buat kuih orang lama-lama ni.
Jangan memandai-mandai mengubah-gubah bahan-bahannya.
Kalau dah cakap buat inti pakai kelapo mudo jgn memandai pakai kelapa tuo.
Ikut sukatan yang betul jangan main campak-campak macam nak masak lauk nak makan hari-hari tu.
Nasib ko baik kuih ko jadi .....kok tak baik lak lu pikirlah sendiri !!!

Dulu arwah wan aku  wat kuih-kuih tradisi tak pernah pun tengok buku.
Apatah lagilah zaman tu mana ada internet bagai .....tak dapek nak mengugell macam sekarang ni.
Semua bahan-bahan mengikut sukatan mangkuk.
Samada bahulu,dodol,wajik,bangkit dan macam-macam lagi jenis kuih tradisional.

Ada lagi satu kuih tu bersimpul macam tocang rambut aci estate tu.
Aku lupa nama kuih tu tak silap aku di buat guna tepung beras.... tu kuih peberet aku tu!!
Sejak arwah wan aku tak ada aku dah tak rasa lagi kesedapan kuih hasil air tangan wan aku tu.
Al-fatihah wat arwah wan aku.

Arwah wan aku pernah cakap " oghang dulu-dulu tak do simpan rosopi dalam buku dowh tapi simpan kek hati ni ha.... sampai  tuo ingek ea laie rosopi tu sampailah ko mati sok "
Aku nak tanyo kalau dah nyanyuk nanti cammano lak?
Tapi tak berani le takut kono hobin kat wan den dongan sonduk gulai ea...hihihi!!!

Tapikan yg buat aku terharu tu anak2 aku habiskan jugak kuih badak tak jadi aku tu.
Walaupun manisnya sepelaung jauh ea tapi anak aku hadapkan jugak sampai habih.
Dia kesian tengok aku penat-penat wat kuih tu ... sayang nak di buang.
Untunglah aku buat tak banyak kalau tak banyak gak yg masuk tong sampah .


CN :  Dulu terlupo nak nuntut ilmu torang hati kat uwan den  !!


SALAM UKHWAH

3 comments:

Dilla Ady said...

dilla pun tak tau rupe kuih nih..oohhh..camni rupanye..patut la dipanggil badak berendam, kuihnye tgh berendam pun..

hmmm..mane nk cari nih? kan da terliur...huhu

CT NoArIzAh ArIs said...

DILLA... sy tak tahulah kalau kat tempat lain lain lak namanya...nak cari kuih ni elok tunggu ramadhan nanti pasal kat bazar ramadhan macam2 kuih tradisi ada di jual... dh jumpa nnt bagitahu saya ya!

Suhami Ahmad said...

hihi....kono sonduk kek uwan yo....ooo, kuih ni, atok ponah makan tapi tak tahu namo eh =.=
tapi memang sodap kuih ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails