Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, May 5, 2011

Sup Ikan Haruan Kejora & Bintang.




Kenapa jadi nama mcam tu lak..... pasal citer sinetron yg buat hidup aku tak tentu harah petang-petang nilah yg buat aku terpaksa menukar menu petang rabu (4/5/11) hari tu kepada sup ikan ni.... ikan ni hasil tangkapan mata kail hubby kononnya nak wat masak lomak cili api last2 minit aku tukarkan ke sup aje pasal ini lebih mudah dan cepat.... kang aku tertinggal lak episod kemuncak sinetron jadi ini menu utama aku sekeluarga malam tu bersama dengan telur goreng bersambal.

Bahan-bahannya:

Seekor ikan haruan
1 peket sup bunjut adabi
4 biji bawang merah-di hiris
3 ulas bawang putih-di hiris
1 inci halia-dihiris
1 biji kentang di potong kecil
1 batang carrot di potong kecil
sedikit minyak untuk tumis
Garam secukupnya
1000ml air

Cara-caranya:


1.Bersihkan ikan haruan dan kemudian perapkan sebentar dengan air limau nipis dan garam supaya bau hanyir hilang.
2.Panaskan minyak dan Tumis bawang putih, merah dan halia tadi sehingga naik bau.
3.Masukkan Air dan sup bunjut adabi....apabila air sudah mengelegak, masukkan ikan, kentang dan carrot. Masak sehingga kentang & carrot empuk.
4.Kemudian masukkan garam secukup rasa.

5.Angkat dan hiaskan dengan taburan daun sup dan bawang goreng jika suka tapi family aku tak suka lebih baik tak payah letak dari di tolak ketepi pinggan.


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails