Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Sunday, October 10, 2010

kek Coklat Kukus.



Ini kek coklat kukus yang biasa aku buat......gambar ni diambil sewaktu aku nak meraikan hari ibu di PUTRAJAYA bersama mak aku.....bertungkus lumuslah aku menyiapkan kek ni.....adik aku minta buat dalam bentuk LOVE tapi dah aku cari serata Senawang ni tak jumpa lak acuan bentuk LOVE tu....terpaksalah aku buat guna acuan yg ada kat rumah aku.....siap belikan kotak lagi tu.....senangkan nak bawa ke rumah adik aku sebelum di perhabiskan di PUTRAJAYA !!!

KEK COKLAT KUKUS
Sumber Resepi : ZAIMA
(aku kira kek ni dah tersangat famous sebab ramai dah org buat ikut resepi ni )

Bahan-bahannya:

1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair ( ini aku tak pernah letak pun)
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu manis ( aku kurangkan jadi 1/4 je)
1 1/4 cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bikarbonate
3 biji telur

CARANYA:

Campurkan koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dalam periuk dan masak sebentar atas api kecil hingga semuanya larut,
Tepung,soda dan baking powder di ayak satu.
Telur di pukul kembang dan di campur dengan campuran koko tadi. Gaul rata dan campurtepung.
Gaul sebati dan tuang dalam acuan .
Tutup acuan dgn aluminium foil agar air wap tak masuk (jika anda kukus)
kukus selama 1 jam.

Selalunya aku buat kukus ikut resepi ni.....tapi kali ni aku bakar gunakan oven jadi masa pembakaran kek aku ni selama 30-40 minit dan 180 darjah celcius ( bergantungi kepada oven masing2 ).



Baru lepas masak ni masih dalam oven sebelum di makeup kan!


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails