Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Thursday, October 14, 2010

Sara anak tanggungjawab bapa

SAYA seorang duda dan bercerai selama tiga tahun. Sepanjang perceraian saya membayar nafkah untuk dua orang anak saya setiap bulan. Kini, bekas isteri saya sudah mendirikan rumahtangga dengan orang lain.

Soalan saya, adakah wajib bagi saya untuk meneruskan pemberian nafkah untuk kedua anak saya yang berada di bawah jagaan bekas isteri saya itu?

AZMAN,
Kuala Lumpur


Anak yang lahir daripada perkahwinan saudara dan isteri tetap menjadi tanggungjawab saudara walaupun sudah berlaku perceraian.

Wajib bagi bapa kandung memberi nafkah kepada anak-anaknya yang masih lagi di bawah umur.
Bagaimanapun harus hukumnya bagi bapa tiri untuk memberi nafkah kepada anak-anak tirinya sekiranya berkemampuan.


Sumber: My Metro (soal jawab bersama Dr Mashitah)



SALAM UKHWAH:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails