Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Sunday, March 20, 2011

Ayam masak asam tumis.




Errrmmmm..... tekak ni teringinlah pulak nak makan ayam masak asam tumis ni..... eh eh asam tumis ke asam pedas ??..... mak aku panggil lauk ni asam tumis sebab ia masak dengan cara menumis... asam pedas lak yg kuah kuning tu yg pakai cili api tu..... tapi aku tak perasan lak sebelah lain panggil apa lauk tu... kalau di campur dengan tempoyak akan di panggil asam pedas tempoyaklah pulak.... tapi yg tu aku paling suka asam tumis yg kaler merah2 ni gak yg membuka selera aku..... bila dah berkahwin dan jumpa macam-macam orang ni aku pun dah terikut2 panggil menu ni masak asam pedas macam yg pernah aku postkan entry2 yg sebelum ni..... tak kisahlah apa nama pun... apapun kita panggil dia janji sedap dan masuk dalam perut kita jugakkan !!!


Bahan-bahannya:

1/2 ekor ayam di kerat mengikut saiz kesukaan dan di bersihkan.
2 batang serai, dititik
1/2 cawan jus asam jawa
4 sudu cili kisar
2 helai daun limau purut
1 camca kecil serbuk lada hitam
Air secukupnya
Garam

*3 biji bawang besar
*1 inci halia
*1 camca besar ketumbar
*1/2 inci kunyit hidup

*di kisar / tumbuk.




Cara - caranya:

1.Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar dan serai hingga harum...... masukkan pula cili kisar serbuk lada hitam dan tumis hingga terbit minyak.
2.Masukkan ayam dan kacau rata, biar hingga ayam sedikit kecut. Tuang air secukupnya dan masak hingga ayam empuk.
3.Masukkan daun limau purut dan jus asam jawa . Perasakan dengan garam dan biarkan sekejap supaya sebati rasanya dan bolehlah ditutupkan api dan di hidangkan.


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails