Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Tuesday, March 1, 2011

Asam pedas ikan pari.



Entah kenapa anak bujang aku suka sangat dengan lauk masak asam pedas ni... selain dari ikan pari dia suka jugak ikan sembilang... kiranya citarasa tekak dia tu samalah dengan aku.. tapi hubby tak suka... payahkan nak masak ada yang suka dan ada pulak yang tak suka... kalau hari cuti rajinlah aku nak buat lauk yang berbeza-beza tapi hari kerja memang tak ada masa lah nak masak banyak-banyak ni.... makan ajelah apa yang aku sempat dan larat nak masak..... yang penting dari air tangan aku jugak kan !!


BAHAN-BAHANNYA :

6 keping ikan pari yang dah di potong kecil-kecil.
3 sudu besar cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa
Garam secukup rasa
Air secukupnya
2 keping daun limau purut ( ini kes tak ada daun kesum kat rumah )
2 biji tomato di belah 4.

BAHAN TUMBUK HALUS :

7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
15 biji lada hitam
1 keping hirisan halia


CARA - CARANYA :

1.Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing dan terbit minyak.

2. Masukkan ikan dan biarkan sebentar . Masukkan jus asam jawa dan air secukupnya. Bila mendidih tambah garam secukup rasa dan serbuk perasa jika sukalah ( yg ni aku tak gunakan ).

3.Masukkan pula tomato dan daun limau purut, biarkan beberapa minit, rasa dan jika puas hati padamkan api dan siap untuk di hidangkan.


P/S : Daun limau purut tu dah banyak kali aku gunakan dalam masakan asam pedas aku tapi mak aku tak pernah buat.... bila dah masak aromanya buat aku amat berselera untuk makan berpinggan-pinggan..hehehe!!


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails