Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Saturday, November 27, 2010

Petua anak soleh/solehah.

Dah lama dah aku tak masukkan N3 petua kat sini kan.....okkk hari ni hari sabtu nak kongsi satu petua yang sering diamalkan oleh seorang kawan aku.....Alhamdulillah anak-anaknya semua menjadi....itu yang kita harap kan sebagai ibubapakan?

Di bawah ini ada petua yang patut di amalkan oleh semua ibubapa dan bakal2 ibubapa .

1.Sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya  (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat.

2.Letakkan kedua-dua telapak tangan ibubapa yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang  1 inci dari rambut.

3. Bacakan al Fatihah dan Alam-nash-rah... hingga habis.

4. Niatkan dlm hati mohon pada Allah: "Ya Allah  permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".

5. Kucup dahi anak ketika mereka pergi ke sekolah. Telapak tangan anda  ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.


CN : Ibubapa adalah guru dan idola terbaik untuk anak2.


SALAM UKHWAH:

5 comments:

Kalamhati said...

Alhamdulillah..petua yg bagus diamalkan oleh ibu bapa..sy blum jd ibu..tp ni ilmu yg berguna..=)

Citarasa Rinduan said...

salam..ct.

setuju, ibu adalah gru yang terbaik..
setiap ajaran beliau merupakan satu azimat dan amanah kita untuk berjaya

psst: ada award untuk awak..sila ambil jam 6 petang ya

Sephi Sephia said...

Salam

Ya, ibu bapa adalah pedoman terbaik untuk anak-anak tapi ibu bapa sekarang tidak sama cara didikannya dengan ibu bapa dulu.

CT NoArIzAh ArIs said...

SEPHI..Nabi kita pernah berpesan " didklah anak2mu mengikut zaman mereka"...zaman sekarang perlu lebih psikologi bkn berkeras macm dulu2 yg penting kita tegas jgn terlalu lembut & keras sampai anak pun hlg hormat pd ibubapa sendiri.

CT NoArIzAh ArIs said...

KALAM...simpan dlm ingatan semoga kamu jadi ibu mithali nnt.

CR..tggjwb kita sbgi ibubapa hr ini lbh berat dr mak/abah kita dulu2.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails