Sebelum keluar tu klik2 lah iklan ni dulu ya !!

Saturday, November 13, 2010

Vegrow Capsule’, ubat batuk ‘NCHK Pil Zhi Ke’ kandung racun berjadual.

KUALA LUMPUR - Orang ramai dinasihat mengelak dari membeli dan mengguna dua produk tradisional iaitu ”Vegrow Capsule” dan ”NCHK Pil Zhi Ke” yang telah dibatalkan pendaftarannya setelah dikesan mengandungi racun berjadual.

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr. Mohd Ismail Merican berkata, pendaftaran produk ”Vegrow Capsule” yang digunakan secara tradisional untuk menguatkan badan dan untuk kesihatan, dikesan mengandungi racun thiodimethylsikdenafil (analog sildenafil).

"Sildenafil adalah sejenis ubat yang digunakan untuk merawat kegagalan fungsi erektil atau mati pucuk. Sildenafil atau analognya adalah tidak dibenarkan dalam ubat yang dikelaskan sebagai ubat tradisional,” katanya dalam kenyataan media, di sini, hari ini. Pemegang pendaftaran bagi produk ”Vegrow Capsule” ialah sebuah syarikat di Selangor dan produk dikilangkan juga di Selangor.

Penggunaan sildenafil tanpa pengawasan doktor boleh menyebabkan kesan advers serious seperti kesan kardiovaskular (contohnya kematian cardiac serta merta, kegagalan jantung, hypotensi postural, berdebar, susah bernafas, pendarahan cerebrovaskular), katanya.

Sumber : BERNAMA

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails